סמינריון - קרימיניזציה של צרכני זנות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מקורות 54

תקציר העבודה

סמינריון בנושא קרימיניזציה של צרכני זנות – תקציר סחר בבני אדם ככלל ובנשים בפרט היא מחלה ממאירה בלב האנושות, אשר לגבי תרופתה סובבות מחלוקות רבות. התופעה מתרחשת ברמה גלובלית, אזורית ומקומית, ועשויה להתרחש בהקשרים שונים, הכוללים ניצול בני אדם לצורכי מין, עבודה מאולצת, או כל סוג אחר של ניצול.
יש הרואים בסחר בנשים סוג של עבדות מודרנית, שיש לעצרה בכל מחיר. מנגד עומד רעיון ה"הסכמה לכאורה", המבטא את זכותה של האשה לבחור ולנווט את גורלה. גם בעניין זה מתנהל דיון לגבי רמת חופש הבחירה האמיתי, המלא והאותנטי, לעומת אלמנט הכפייה האינהרנטית, שאיננה מודעת בהכרח.
נבחן את הגישות השונות לנושא: מוסרית, פלילית, זכויות אדם, הסדר הציבורי, ואף נביא את גישת המשפט העברי ביחסו לבעל הצורך שירותי זנות. נדון בהגדרות המשפטיות הרלוונטיות לסוגייה זו, ונסקור שני מודלים מנוגדים: המודל השבדי שאוסר רכישת שירותי מין ומעניש את הלקוח שצורך אותם, והמודל ההולנדי שמעגן ומסדיר בחוק את תופעת הזנות כעיסוק לגיטימי.
נקדיש גם תשומת לב מיוחדת לאוקראינה כיבואנית פופולרית של נשים לצורכי סחר בישראל, במטרה ללמוד מהן הסיבות להיווצרות והתפשטות התופעה במדינות ברה"מ לשעבר.
יש להבדיל בין מתן לגיטימציה לזנות לבין קרימיניזציה של הלקוח.  ככל הנראה, לגליזציה של זנות לא תפתור את בעיית הסחר, וגם אם תעזור לממש את זכותן של נשים מסוימות לבחור בעיסוק זה בבחירה אמיתית ומלאה, עדיין יהיו נשים שייקלעו לתעשייה זו ממקום של כפייה וחוסר ברירה אמיתית.
מאידך, לא בטוח שהענשת הלקוח מביאה בהכרח לתוצאה המבוקשת. למרות שהמודל של הענשת הלקוח עובד בשבדיה, אין זה מעיד על סיכויי הצלחתו במחוזות אחרים, ובפרט במדינת ישראל. תוכן ענינים תקציר. 2
מבוא: סחר בבני אדם.. 3
סחר בנשים – הגדרה וגישות.. 4
סחר בנשים – הגדרות משפטיות בעולם.. 9
סחר בנשים באוקראינה.. 15
סחר בנשים בישראל. 20 החוק הישראלי והסחר בנשים.. 24
בעל רועה זונות – יחס המשפט העברי לצרכני זנות.. 28
קרימיניזציה של צרכני זנות – המודל השבדי 30 רגולוציה של זנות – המודל ההולנדי 31
קרימיניזציה לעומת רגולציה של זנות: דוגמאות מן העולם.. 32
סיכום.. 37
ביבליוגרפיה.. 40