עבודה מסכמת בשיווק הכוללת תוכנית עסקית לחברה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2007
מספר מקורות 38

תקציר העבודה

תוכן עניינים
פרק א' –  התנהגות צרכנים
1 .1 מבוא
1.2 מדוע קונים
1 .3 מודל כללי של התנהגות הצרכן
1 .4 סוגי החלטות הקניה  1.5  מעורבות
1 .6   מודלים בתהליך ההחלטה  1.7  סוגי התנהגות רכישה
1 .8  השלבים בתהליך הקניה
1 .9  תיאוריית עיבוד המידע:
1.10   הגורמים המשפיעים על התנהגות הצרכנים
1 .11   נאמנות למוצר
1 .12  . סיכום פרק ב': ניתוח סביבה חיצונית
2 .1. מגמות ותנודות בסביבה העסקית
2 .2. מערכת אילוצי ה-PEST
2 .3. מאפייני הכוחות הפועלים בסביבה השיווקית
2 .4. SWOT
2 .5.   מודל קבוצת יועצי בוסטון – BCG לסיווג דומינוס ווינגס
2 .6 מודל K.S.F – גורמי מפתח להצלחה בענף
2 .7. זיהוי ואפייון הסביבות השונות פרק ג': ניתוח פנימי
3 .1. מהות העסק
3 .1.1. שוק המזון המהיר בעולם ובארץ
3 .1.2. פרופיל עסקי
3 .2.
מטרות   ויעדים
3 .3. משאבי הפירמה
3 .4. חוזקות וחולשות
3 .5. יתרון תחרותי של הפירמה  3.6   תמהיל השיווק  –  הקדמה
3 .7   אסטרטגיית הפירמה
3 .8  הצגת האסטרטגיות ובחירתן
3 .9.  ההמלצות לאסטרטגיה עתידית פרק ד '  – מ ח ק ר ה ש ו ק  4.1   מתודולוגית המחקר
4 .2  הרציונל לביצוע המחקר
4 .3  מסקנות והמלצות ביבליוגרפיה פרק א' –  התנהגות צרכנים
1 .1 מבוא
גישת השיווק המודרני גורסת כי המפתח להשגת יעדי הפירמה נעוץ בקביעת צרכים ורצונות של שוק המטרה, ובהתאמת הארגון לסיפוק מאוויי הצרכנים בדרך טובה ויעילה יותר מזו של הפירמות המתחרות (הורניק, 1986). זיהוי צרכים לא מסופקים בשוק והכרת תהליך הקניה משמשים בסיס לגיבוש אסטרטגית שיווק יעילה.
על מנת לזהות ולהגיע להגדרה ברורה של הצרכים והרצונות של קהל המטרה, יש להבין תחילה את התנהגות הצרכנים בענף. מה גורם להם לקנות מזון מהיר?, כיצד מתקבלת החלטת הקניה?,  מה משפיע על הצרכן לפני קבלת ההחלטה ולאחריה?.
התנהגות צרכנים היא פעילות אנושית דינמית, מורכבת ורבת ממדים , שנועדה לספק צרכים מסוימים. התנהגות הצרכן בבואו לרכוש מזון מהיר, היא תוצאה של תהליך קבלת החלטות שמבוסס על איסוף מידע ועיבודו.
בפרק זה נדון בהרחבה בנושא " התנהגות צרכנים" , באמצעות המודלים הקיימים בספרות המקצועית, במטרה להבין את השלבים אותם עובר הצרכן עד לקניה בפועל של  מזון מהיר כדוגמת ה"כנפי העוף" של חברת דומינו'ס פיצה.
1 .2 מדוע קונים הצורך נקודת המוצא של כל תהליך הקניה הוא הכרה בקיומו של צורך הדורש סיפוק.
לאדם יש רצונות רבים ומגוונים , הנובעים מצרכים שונים.
ההכרה בצורך (need recognition) היא פועל יוצא של התעוררות צרכים פנימיים (כגון רעב וצמא) ושל קליטת גירויים חיצוניים (כגון השפעת הפרסומת, לחץ חברתי) והיא חלה כאשר הצרכן חש שנוצר פער בין המצב המצוי לבין המצב הרצוי לו, ופער זה מצריך פעולה שתביא לחיסולו או לצמצומו. הצרכן יתעורר לפעולה כאשר הפער בין המצוי לרצוי יעיק עליו והוא יאמין ביכולתו לשפר את מצבו. כאשר הפער קטן מידי או לא חשוב לא יתעורר הצרכן לפעולה, ואילו כאשר הפער גדול מדי הוא יוותר מראש על כל פעולה. במקרה הראשון תפקיד המשווק הוא להגדיל את הפער ולהבליט את חשיבותו, ואילו במקרה השני על המשווק  להציע דרכים לגשר על הפער. (גבע, , 1994).
צורך לא מסופק יוצר תחושה לא נעימה של מתח הדוחפת את האדם לפעילות שמגמתה לספק את הצורך, ועל ידי כך לבטל את המתח או להפחיתו. אחת הדרכים להפחית תחושה זו היא לצרוך מוצרים שונים. כך, אדם רעב יחפש מזון וימקד את תשומת ליבו בגירויים הקשורים באוכל, יתמיד בחיפושיו עד להשבעת רעבונו.
אחת הגישות בחקר מניעי הצרכן הינה הגישה ההומניסטית אותה מייצג הפסיכולוג האמריקני אברהם מאסלו (1968, Maslow).
מאסלו מאמץ את התפיסה ההוליסטית לפיה אישיות האדם מהווה מכלול שלם של צרכים המתפתחים זה מתוך זה, החל מהצרכים הפיסיולוגיים, דרך צרכי בטחון, הצורך בהשתייכות ,אהבה והערכה ועד הצורך הגבוה של הגשמה עצמית וצמיחה. הצרכים, על פי מאסלו, מסודרים במדרג המבטא את סדר הקדימויות שלהם , כאשר הצרכים הפיסיולוגיים הם הדוחקים ביותר. אדם הסובל מרעב מרכז את כל מאמציו וכוחותיו במציאת מזון. שום דבר אחר אינו מעניין אותו, אך מרגע שסופק הרעב הוא חדל להוות צורך והאדם מתפנה לסיפוק הצורך הבא במדרג. כך, הצורך הגבוה ביותר של ההגשמה העצמית יבוא על סיפוקו רק לאחר שיתר הצרכים במדרג סופקו במלואם. הביקורת על מאסלו:
טענתם