סמינריון כלכלה: תרומת תאגידים עסקיים לקהילה וההשפעה על ריווחיותם - 98

תקציר העבודה

תרומות תאגידים עסקיים לקהילה והשפעתם על רווחיות התאגיד: היבטים תיאורטיים ואמפיריים הקורס:
ניתוח דוחות פיננסיים תוכן העניינים
מבוא
3
סקירת ספרות 7
שיטת המחקר
1 0 דרוג "מעלה"
1 2
תשואת מניות החברות הציבוריות בארגון "מעלה"
1 3
נתוני הרגרסיה
1 5
תוצאות הרגרסיה
1 6
סיכום הבדיקה האמפירית
1 9
דוגמאות מהשוק הישראלי
1 9
דיון תיאורטי
2 0 סיכום ומסקנות
2 2
באחרונה ישנה מודעות הולכת וגוברת למטרות חברתיות וסביבתיות כמו זיהום הסביבה, שוויון הזדמנויות בחינוך ובעבודה הקפדה על זכויות בהעסקת עובדים ועוד. אתגרים אלה הפכו לחלק מהאג'נדה של ממשלות רבות בעולם ומרכיב מרכזי בשיח הציבורי.

1 הכלכלן מייקל פורטר, במאמר מכונן, מדבר על אינטגרציה בין המטרות העסקיות למטרות החברתיות-סביבתיות. לדבריו, כל ארגון יכול וצריך למצוא את מרחבי האינטגרציה בין האסטרטגיה העסקית שלו ליעדים החברתיים-סביבתיים וליצור באמצעותם יתרון תחרותי. הרגולציה המתגברת ומודעות הצרכנים מאפשרות לחברות עסקיות לעלות מדרגה בקשר בינן לחברה והסביבה שבה הן פועלות. במקום לעסוק רק בתרומה או התנדבות, יש מקום להעשרת הדיאלוג ושימוש בכלים עסקיים לשילוב המטרות החברתיות-סביבתיות באסטרטגיה של כל חברה. במקרים רבים ניתן גם למצוא זהות בין הערכים העסקיים לערכים החברתיים, והם הופכים לערך משותף.
בשנים האחרונות החלו חברות עסקיות רבות בעולם כולו,מתמקדות יותר בפעילות החברתית שלהן, ומונחים כמו תרומה והתנדבות הפכו לשגורים ומדווחים ע"י חברות רבות. תחום האחריות והמעורבות החברתית של עסקים וחברות תופס מרכזי בעולם. התפתחות התחום הביאה לגידול עצום בהשקעות המנוהלות עפ"י קריטריונים אתיים, חברתיים וסביבתיים.
בישראל בשנים האחרונות אף הוצג מדד "מעלה" בבורסה, המאפשר השקעה עפ"י קריטריונים של אחריות חברתית, ותרם תרומה רבה להעלאת המודעות. 2מדד מעלה הוא מדד המתפרסם מפברואר 2005. המדד כולל את 20 המניות של החברות הציבוריות המובילות בדרוג ארגון "מעלה" לאחריות חברתית, העומדות גם בתנאי הסף של מדד ת"א-100 או שמחזור ההכנסות שלהן עולה על 100 מליון דולר והעוסקות בתחומי שירותים ומסחר, תעשיה, בניה ותשתית.
בעבודתי זו, אעסוק בנושא השפעת תרומתן של חברות עסקיות ותאגידים לקהילה, על רווחי החברה.
השערת המחקר היא כי חברות בעלות מודעות סביבתית וחברתית המשקיעות זמן ומשאבים בתרומה לקהילה, יוצרות לעצמן יתרון תחרותי.
ההיבטים התיאורטיים יבחנו באמצעות מאמרים בנושא שנאספו על ידי וההיבטים האמפיריים יבחנו ע"י סיקור תשואתן של החברות הציבוריות המדורגות בארגון "מעלה" במחצית הראשונה של שנת 2007. כמו כן, תינתנה מספר דוגמאות של חברות ישראליות הבולטות בתרומתן לחברה והקהילה בישראל.

1 אחריות סביבתית-חברתית כמנוף לצמיחה עסקית – The Marker 01.10.07
2 אתר "מעלה" באינטרנט.