ביקורי יהודי ארצות הברית בישראל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2009
מספר מקורות 24

תקציר העבודה

תקציר לעבודה בנושא "ביקורי יהודי ארצות הברית בישראל" בחירת הנושא – ביקורי יהודי ארה"ב בישראל- נבעה בעיקר מעובדת היותי עובדת המחלקה לעלייה ולקליטה בסוכנות היהודית. בהיותה הגורם העיקרי והבלעדי אשר אמון על המטרה הכל-כך נעלה של הגשמת הרעיון הציוני הקלאסי – העלאת יהודי העולם למדינת ישראל – מפעילה הסוכנות היהודית, לעיתים לבד, לעיתים בשיתוף עם ממשלת ישראל ולעיתים בשיתוף עם ארגונים חברתיים אחרים, תוכניות, שבמסגרתן מגיעים לביקור בישראל, יהודי התפוצות, בכלל זה-  יהודי צפון אמריקה.
מטרת התוכניות היא חיזוק הקשר בין יהודי התפוצות לבין היהדות ומדינת ישראל, כאשר מטרת העל היא, כמובן, העלייה לישראל. ניתן לומר שהתוכניות משמשות כלי לשיווק ישראל בתפוצות. ההתוודעות לישראל, החשיפה לחיים בה ולתושביה, ההתנסות החווייתית – כל אלה, עפ"י יוזמי התוכניות – אמורים להשיג את המטרה. נשאלת השאלה – האם התוכניות משיגות את יעדן? האם מוצבים יעדים ברורים? האם התוכניות מדידות? עד כמה נבחנו התוכניות אל מול שאלות כמו: כמה אנשים שהשתתפו בתוכניות אכן עלו לארץ בעקבות התוכנית שבה השתתפו? עד כמה ההשתתפות בתוכנית חיזקה את הקשר בין המשתתף לישראל? העניין בתוכניות אלה והשאלות הנ"ל – הם שהביאו אותי לכתוב עבודה זו.
העבודה תיסוב סביב 4 "עמודי תווך":
1.      הקהילה היהודית בארצות הברית: סקירה הסטורית, נתונים מספריים, מאפייני הקהילה.
2.      בעיות של זהות: זהות דתית/לאומית/אתנית, מהי זהות יהודית? ו"פיצול האישיות" של יהודי ארצות הברית. בהקשר זה אדון בשלושה גורמים עיקריים המשפיעים על יצירת הזהות בקרב חברי הקהילה היהודית: המשפחה, הקהילה והחינוך "כסוכני חיברות", היחס לישראל והקשר שבין שתי הקהילות היהודיות הגדולות בעולם – ישראל וקהילת יהודי ארצות הברית.
3.      תמונת מצב ועתיד הקהילה היהודית בארצות הברית – נישואי תערובת, התבוללות, רפיון בערכים הקשורים ליהדות ולישראל.
4 .      "עושים מעשה" –הקמת התוכניות שבהן עוסקת העבודה.
כפי שיובהר בהמשך, הדאגה לעתיד הקהילה היהודית בארצות הברית – היא שהביאה  יהודים בעלי הון וארגונים יהודיים בארצות הברית, את ממשלת ישראל ואת הסוכנות היהודית לשתף פעולה ולעשות מעשה. כך נוסדו תוכניות שבאמצעותן יכולים יהודי ארצות הברית לבקר בישראל. תוכניות אלה מתיימרות, עפ"י יוזמיהן, "להדליק את הניצוץ" שעשוי להביא לחיזוק הזהות היהודית בקרב המשתתפים בהן, לחיזוק הקשר בין שתי הקהילות (ישראל וארצות הברית) , לחיזוק השייכות לעם היהודי, לתרום ולפעול בקהילה היהודית בתום התוכנית ואולי, כפועל יוצא,  אף לגרום למשתתפים לעלות לישראל.
עבודתי תבחן חמש תוכניות לביקור יהודי ארצות הברית בישראל, אשר נוסדו ע"י הגורמים הנ"ל. המטרה – לעמוד הרציונאל העומד מאחריהן, על מטרותיהן, על מאפייניהן ועל פרופיל המשתתפים בן. בזיקה לשאלת המחקר של העבודה, אבחן האם התוכניות אכן משיגות את שהציבו לעצמן.
לאור הדברים הנ"ל – שאלת המחקר שלי היא: האם  ביקור בישראל מחזק בקרב המשתתפים בו את תחושת השייכות לעם היהודי ואת ההזדהות עם מדינת ישראל? דיון ומענה על שאלה זו, עשויים לתרום:
1.            לבחינת השאלה – האם התוכניות נותנות מענה הולם לבעייה המוגדרת כ"עתיד הקהילה היהודית בארצות הברית".
2.            לשימוש בביקורים כאמצעי ל"שיווק ולמכירה" של  מדינת ישראל ולהמשך הקמת תוכניות.
3.            לעיצוב דעת הקהל בקרב עולים פוטנציאליים מקרב יהודי ארה"ב באמצעות התוכניות.
4.            להפקת לקחים בקרב יוזמי ומפעילי התוכניות.
5.            להצגת פן נוסף של היחסים בין יהודי ארצות הברית ליהודים בישראל.
מתודולוגיית המחקר:
שיטת המחקר:    המחקר שלי יהיה איכותני, דהיינו –  הוא יבחן את מהות התוכניות ואת אופן השפעתן על המשתתפים בן. ההנחה הבסיסית שלי היא שביקור בישראל הינו אמצעי להעברת אידיאולוגיה, לכן מחקר איכותני יאפשר לי לבחון ולנתח את תכניו וכן לעמוד על האופן שבו תכנים אלה  מחוללים שינוי בדעת ובעמדת המשתתפים בתוכנית.
המחקר יתבסס על:
v                 סקירת מאמרים העוסקים ביהודי ארצות הברית, אשר יסייעו בידי להציג: אפיון האוכלוסייה, "פיצול האישיות" שלהם, הקשר לישראל, הגשמת הרעיון הציוני מנקודת מבטם, עתיד הקהילה, מה מונע מהם לעלות לישראל ועוד. v                 בחינת  5 תוכניות בעלות פרקי זמן שונים – מה עמד אחרי היוזמה להקמתן? מהו פרופיל המשתתפים בן? מה המייחד אותן? מהי מטרתן? מיהם השותפים בהפעלתן? מה הן משיגות?
תמונת מצב נוכחית ולאן פניהן?. התוכניות הן: "תגלית", "מד"א, "סטאז'רים" ו"מרווה", ו"יהודה הצעיר".
v                 מחקרים וסקרים על התוכניות הנ"ל, אשר יציגו נתונים לגבי השינוי שחל, אם בכלל, בקרב המשתתפים בן. בהקדמה לספרו "הישוב היהודי בארצות הברית מראשיתו ועד ימינו" (1999) כותב אריה גרטנר שההתעניינות של הציבור הישראלי בהסטוריה של יהודי ארצות הברית הינה תופעה חדשה, כיוון שרק במאה השנים שקדמו לכתיבת הספר הגיעה קהילה זו למעמד של חשיבות וכי רק בתקופה האחרונה, מאז השואה, עלה מעמדה לעמדת בכורה בקרב יהודי התפוצות, זאת בנוסף לעובדת תמיכתה בישראל, שהינה חיונית למאבקה על קיומה ועל התפתחותה".
עבודתי תעסוק בקהילה חשובה זו.
תוכן העניינים:
                                                                                                                                                            עמ' מבוא -…            3-4
שאלת המחקר –..         4
שיטת המחקר –.          4          סקירת ספרות -..           5-19.   תוכניות הביקורים בישראל – מבוא     20-21
תוכנית מס' 1: "תגלית" ..       21-24  תוכניות מס'  2,3,4 : מד"א, סטאז'רים ומרווה .. 24-27.
ממצאי שלוש התוכניות —      27-29
תוכנית מס' 5: "יהודה הצעיר" .          29-32
דיון בממצאים            32.       סיכום -…    32-34  ביבליוגרפיה —     35-36.