מילוי צרכים של בני נוער חרדים על ידי הפורומים ברשת האינטרנט

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מקורות 40

תקציר העבודה

המחשב האישי הגיע לבתים חרדים ובחלקם הגדול נעשה שימוש גם בתקליטורים (גלילי,
2 0.5.2005). אחד העניינים הבוערים בחברה החרדית הוא המחשב והדבר גרם להקמת "בית דין מיוחד לענייני הפרצות שבמחשבים". בית הדין החליט כי המחשב לא ישמש לפנאי ולהנאה והוצא איסור חמור להתחבר לאינטרנט (שטראובר,  2004: 32).
האינטרנט הוא כלי שבשנים האחרונות הפך לשימושי יותר בקרב הקהילה החרדית. תוך שמירה על פרטיותם, יכולים הפרטים בחברה זו ללמוד על דברים חדשים שבעבר לא יכלו להיחשף אליהם , בעיקר בשל אורך חייהם המסוגר והממודר. השנים הראשונות לקיומו של האינטרנט היו שנים מבלבלות וקשות בעולם הדתי והחרדי על זרמיו ואמונותיו: חברה שחיה בסד נוקשה של כללים גלתה לפתע ממד חדש ובלתי נודע והם התקשו להתמודד אתו בכלים המצויים בידיהם. הנטייה הראשונה היתה לאסור איסור גורף לכלי החדש אך הקושי להתמודד עם האיסור הניע את ההנהגה הדתית להעניק היתרים מוגבלים שהלכו והתרחבו עם הזמן, לאור הנסיבות המשתנות. הותר למי שפרנסתם על האינטרנט את השימוש בו, כהכרח קיומי בלבד, אך למרות האיסור הגובר, שהופנה כלפי בני נוער בעיקר ברור היה לרבנים שיש קושי רב במניעת גישה לכלי החדש.  האינטרנט מצא את דרכו בעיקר לשימושם של בני נוער בחברה החרדית. האינטרנט ממלא צרכים שונים – חברתיים ואישיים של בני נוער אלו ונושא השימוש באינטרנט כאמצעי תקשורת מודרני בקרב הציבור החרדי בכלל ובני נוער בפרט מהווה מוקד למחקרים רבים. התכנים המועברים באמצעות האינטרנט לקהל יעד חרדי מתבגר מעוררים עניין רב מההיבט של התייחסות קהילה זו לתכנים המשיקים לחברה החרדית וגם לשימוש בכלים שלה.
אחד מהשימושים הנפוצים בקרב בני נוער חרדים הנם הצ'טים והפורומים שברשת האינטרנט. הפורומים והצ'טים הפעילים ברשת ברובם חילוניים, כלומר השימוש בהם וייעודם הוא לבני נוער חילוניים אולם קיימים ברשת גם פורומים וצ'טים המיועדים לבני נוער חרדים. אלו פעילים באותן רמות המוכרות בפורומים רגילים ולמרות הפסיקה האוסרת שימוש במחשב ביתי ואינטרנט, מצליחים מרבית הגולשים החרדיים להגיע לצ'טים ולפורומים שברשת.
עבודה זו תעסוק בחשיפת הנוער החרדי המתבגר כלפי צרכי השימוש במחשב בכלל וברשת האינטרנט בפרט, לצורכי חינוך, תקשורת ופנאי. לשם כך, המחקר יבחן את הצרכים של הנוער החרדי הגולש באינטרנט כלפי השימוש באינטרנט וינסה לעמוד על מאפייניהם ומאפייני השימוש שלהם ברשת האינטרנט. שאלת המחקר היא מהי מידת החשיפה של הנוער החרדי באינטרנט ולאלו צרכים היא ממלא, כלפי השימוש במחשב בכלל וברשת האינטרנט בפרט, לצרכי חינוך, תקשורת ופנאי.
הנחת המחקר היא, שהמפגש של החברה החרדית עם המדיה הדיגיטאלית ובכלל זה עם המחשב כרוכים במאבקים קשים בין השאיפה לשמר ערכים מסורתיים לבין ההתפתחויות הטכנולוגיות (צרפתי, בלייס  2002). ואולם נראה,כי מתחילת שנות ה-90 ואילך, לצד פריחתה של עיתונות חרדית אידיאולוגית ומסחרית גבר השימוש במגוון אמצעי תקשורת אלקטרוניים בקרב חלקים שונים בציבור זה. כמו כן, עיון באתרי האינטרנט של החרדים מלמד על המתח הקיים בין הקו השמרני אותו אימצה ההנהגה החרדית ובין תהליכים חברתיים המתרחשים בחברה זו.     תוכן העניינים
1.    מבוא -…
1
2 .    סקירה ספרותית -…3
           החרדים וכלי התקשורת השונים -..4
2 .1.1 החרדים והטלוויזיה –5

2 .1.2 החרדים והעיתונים –.6

2 .1.3 החרדים והרדיו .7

2 .1.4       החרדים והטלפונים הסלולריים -..8

2 .1.5       החרדים והאינטרנט -…9

2 .2          מתבגרים ברשת האינטרנט –…10             2.2.1 סוציאליזציה של מתבגרים 11

2 .3          קבוצות מיעוט באינטרנט .13
          
2 .3.1   תרומות הצ'ט והפורומים לקבוצות מיעוט -..13
        
2 .4          שאלות המחקר 17
2 .5          השערות המחקר –..17
  
3 .    תהליך המחקר –18

4 .    ממצאים …19
5.    דיון ומסקנות –..22

6 .    ביבליוגרפיה –.
7.    נספחים …