אינדיאנים וספרדים במלכות המשנה של פרו

תקציר העבודה

אינדיאנים וספרדים במלכות המשנה של פרו המפגש בקאחמארקה Guaman Poma de Ayala, Nueva cronica ההוצאה להורג של טופאק אמארו Guaman Poma de Ayala, Nueva cronica ראשי פרקים
1 ) הקדמה לכיבוש וניצול פרו
2 ) ה- Encomienda  בפרו
3 ) מוסדות שילטוניים ספרדיים בפרו
4 ) מעמדם המשתנה של ה- Kurakas 5) האדמינסטרציה והניצול הספרדי של האינדיאנים
6 ) שינויים ותגובות באדמינסטרציה של פרו 7) השחיתות והירידה בסמכות המלכותית בפרו 1581-1765
הקדמה כשפיזארו הגיע מפנאמה לחוף הפרואני הוא נתקל באוכלוסיה אינדיאנית שהגיעה להשיגים לא מבוטלים בתחום החקלאות ביחס לתנאים הקיצוניים של חבל עולם זה. האזור שבו שכנה אימפריית האינקה השתרעה על שטח שהיום נמצא בשש מדינות דרום אמריקאיות מודרניות: קולומביה, אקוודור, פרו, בוליביה, ארגנטינה וצ'ילה. את השטח של האימפריה אפשר לחלק בצורה גסה לשלושה חלקים: אזור חוף בעל אקלים יבש, אזור הררי גבוה המגיע כמעט עד לגובה של 7000 מטר מעל פני הים והאזור ממזרח להרים שמאופיין באקלים גשום וג'ונגלים. על בסיס שטחה של האימפריה האינקאית הוקמה מלכות המשנה של פרו, שטחה של מלכות המשנה השתנה ביחד עם הקמתן של עוד מוקדי שלטון בשטחי המלכות.
פיזארו הפליג מפנאמה בהשראת כיבוש האימפריה האצטקית על יד קורטס וכשבידו מסמך חוקי שניתן לו בידי הכתר הספרדי (Royal Permisssion to Pizarro) בחיפוש אחר ממלכת הזהב הדרומית. במידה רבה פיזארו מצא את שחיפש: בבוליביה ופרו נמצאו מרבצי זהב ובמיוחד כסף עשירים במיוחד. פיזארו הגיע לפרו בזמן מאבק ירושה פנימי של האינקה והצליח בכוח אדם מועט מאוד להרוג חלק נכבד מהאצולה האינקאית בקרב בקאחמארקה (ר' הציור של פומה דה איאלה בשער העבודה). פיזארו הניח את היסודות של השליטה הספרדית בדרום אמריקה (חוץ מברזיל), שליטה שנמשכה מאמצע המאה ה 16 ועד הרבע הראשון של המאה ה 19 , כלומר כמעט שלוש מאות שנה. האופי של הכיבוש נקבע במידה רבה מהאופי של המסמך החוקי, שניתן לפיזארו, הכובשים היו יזמים פרטיים מטעם הכתר, שחיפשו עושר מהיר.
כאמור הספרדים לא הגיעו לשטח ריק וההערכות הן שתחת המסגרת השילטונית של האינקה חיו קרוב ל 15 מיליון אינדיאנים. האינדיאנים יהוו את הרוב באוכלוסיה בשטחים אלו אך הם גם האוכלוסיה החלשה יותר. ההבדלים במעמד החוקי ובזכיותהן וחובותיהן תמיד היו כאלו שהציבו את הספרדים במצב העדיף ואת האיניאנים כגורם המנוצל, שמבצע את העבודות של הכרייה במכרות והעבודה במפעלי הטקסטיל שהוקמו.
כיבוש פרו על אף ההתחלה המסחררת של פיזארו היה קשה יותר וארוך יותר מזה של קורטס במקסיקו. בפרו באופן כללי היו מרידות רבות יותר  בשילטון הספרדי.
המערכת האדמינסטרטיבית, שנוצרה במלכות המשנה של פרו תהיה המיקוד של העבודה ואני אנסה לבחון את ההבדלים במעמדם של האינדיאנים לזה של הספרדים במלכות זו. לשם כך אנתח את המוסדות השילטוניים שהביאו הספרדים ואת אלה שהם אימצו מהאימפריה, שקדמה להם, האינקה. אנסה להראות מה היו ההבדלים בין הספרדים לאינדיאנים וכיצד המוסדות הספרדים והאינקאים התמזגו לכלל מערכת שילטון, שתקבע את דמותה של אמריקה הדרומית בשנים של השלטון הספרדי וגם אחריו.