עבודת מחקר: זכויות האדם של אסירי בית הכלא המופרט בישראל (ציון: 95)

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 8353
מספר מקורות 65

תקציר העבודה

הפקולטה למשפטים עבודה סמינריונית בנושא:
זכויות האדם של אסירי בית הכלא המופרט בישראל במסגרת סמינר: זכויות האדם במשפט הפרטי מרצה:
ד"ר תקציר – זכויות האדם בבית הכלא המופרט בישראל בתחילת שנות האלפיים, כתוצאה ממצוקת מקום חמורה בבתי הכלא בישראל, החל  מהלך להקמת בית כלא, אשר מרבית סמכויות הניהול והתפעול שלו ימסרו לידיים פרטיות, תוך פיקוח הדוק של המדינה. תהליך הפרטה זה עורר הדים רבים בקרב מלומדים, העוסקים באספקטים שונים של זכויות האדם. זאת, משום שתהליך הפרטה זה מביא לידי כך, שזכויות היסוד של האסירים מועברות הלכה למעשה לשדה המשפט הפרטי, אשר בו גובר החשש להעדפת אינטרסים כלכליים-רווחיים על פני זכויות אלו, בשם קידוש האוטונומיה. לאחר עיגון התהליך בחוק, מספר המאמרים, טורי הדעות האישיות והדיונים הפומביים בתחום הלך וגבר אף יותר. מטרתי ברשימה זו היא לנווט בתוך סבך הדעות והפרסומים בנוגע לזכויות האדם בכלא המופרט, על מנת להגיע לפתרון הראוי ביותר לסוגיה זו. אפרוש את הדיון לשלושה חלקים עיקריים:
א) דיון תיאורטי – תחילה, אעסוק ברקע הכללי לתופעת ההפרטה, והתרחבותה הגלובאלית. לאחר מכן, אדון בסוגיית התשתית הנורמטיבית החלה על הגוף המופרט, ולבסוף אסקור את החששות אשר מעלה הפרטת הכליאה באשר לזכויות האדם של האסירים.
ב) דיון השוואתי – אפתח בפירוט מאפייניהם המרכזיים של המודלים להפרטת בתי כלא בעולם, בהקשרם לזכויות האדם של האסירים. בלב הדיון, אסקור את הפרטת הכליאה בארה"ב, אשר לה הניסיון העשיר ביותר בתחום. אולם, בטרם אעשה זאת, אנסה לפתור את הבעייתיות הטמונה בהשלכה מניסיון זה אל העתיד להתרחש בכלא המופרט הישראלי. בעייתיות זו נובעת מן השוני שבין מודל ההפרטה האמריקני לבין מודל ההפרטה הבריטי, על-פיו נעשתה הפרטת הכליאה בישראל.
ג) דיון בכלא המופרט בישראל – ראשית, אציג את הוראות החוק לתיקון פקודת בתי הסוהר, אשר נועדו להתמודד עם החשש הרב לפגיעה בזכויות האדם של האסירים. שנית, אפרט את הקשיים הספציפיים והכלליים אשר נותרו בחוק זה, בנוגע לזכויות האסירים. בהמשך, אעסוק בטיעוני הצדדים בעתירה כנגד החוק, בשים דגש על פגיעתו בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. לאחר מכן, אבצע בחינה ביקורתית של טיעונים אלו. בחלקו האחרון של הדיון, אמנה את הפתרונות המרכזיים שהוצעו להתמודדות עם החשש לפגיעה בזכויות האסירים ואבהיר את הבעייתיות הטמונה בהם, תוך דיון מעמיק בסוגיית הפיקוח המדינתי על הגוף המופרט. לבסוף, אציג את הפתרון הראוי ביותר לסוגיה בה עוסקת רשימתי.
העבודה עם הערות שוליים, ללא רשימה ביבליוגרפית