סמינריון בקורס ניהול בינלאומי השפעת האסטרטגיה הבינלאומית על הצלחת התאגיד

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 9607
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

השפעת האסטרטגיה הבינלאומית על הצלחת התאגיד תוכן עניינים
מבוא                                                                                                                            4
סקירה                                                                                                                          5
פרק ראשון: אסטרטגיה בינלאומית                                                                                       6
אסטרטגיה גלובלית                                                                                            8
אסטרטגיה של התאמה אזורית: אסטרטגיה גלוקלית                                            9
פרק שני: בחירת האסטרטגיה                                                                                           14
כיצד לבחור באסטרטגיה המתאימה?                                                                   18
האם אסטרטגיה גלוקלית טובה יותר מאסטרטגיה גלובלית?                                  22
פרק שלישי: ניתוח                                                                                                               
5 סיכום מסקנות והמלצות                                                                                                            27
ביבליוגרפיה                                                                                                                  29
מבוא
הסחר העולמי גדל בקצב מסחרר בעשורים האחרונים. הגידול בסחר מתאפשר בשל תופעות כמו הגלובליות, התקדמות הטכנולוגיה ושינויים תרבותיים. חלק נרחב מהסחר מבוצע על ידי חברות בינלאומיות ענקיות כדוגמת וול-מארט הפועלת בתחום הכל-בו, טויוטה הפועלת בעולם הרכב וחברת התרופות פייזר. חברות אלו מיישמות אסטרטגיות שונות בניהול עסקיהן ברחבי עולם, ביניהן אסטרטגיה גלובלית ואסטרטגיה גלוקלית. בחירה בין אסטרטגיות אלו תוביל חברה להחלטות ניהוליות שונות ולכן גם לתוצאות עסקיות שונות. בעבודה זו אבחן את האסטרטגיות האלו.
תחילה אסקור את הסיבות המניעות חברות לצאת לשוק הבינלאומי. בהמשך אתאר את שתי האסטרטגיות העיקריות בהן אטפל. לאחר מכן אנתח את המחקרים העדכניים הרלוונטיים לאסטרטגיות האלו. לבסוף, אערוך דיון המסכם את הממצאים מהספרות העכשווית ואציע הסברים לסתירות בין החוקרים. אסיים בהמלצות לארגונים המעוניינים להתרחב לפעילות בינלאומית או לשפר את האסטרטגיה הבינלאומית שלהם.
בעבודה אסקור שלוש דוגמאות של ארגונים בינלאומיים מייצגים ואתאר את האסטרטגיה בה בחר כל אחד. מטרותיהם של הארגונים האלו הם צמיחה מקסימאלית במכירות וברווחים באמצעות התרחבות בינלאומית. למרות שהמטרה היא גלובלית, האסטרטגיה בה בחרו ארגונים אלו אינה דווקא גלובלית אלא יותר גלוקלית. על פי החוקרים, כדי לבחון את השגת המטרות של הארגונים האלו, יש למדוד את אחוז המכירות של כל חברה באזורים העולמיים. החוקרים מדדו את אחוז מכירות החברה בכל אזור ביחס לכלל המכירות של החברה. חברה שאחוז מכירותיה גבוה בכל האזורים, יהיה ניתן להגדירה כחברה שעומדת ביעדי המכירה הגלובליים. כמובן שבנוסף יש לבחון את גודל הפלח של החברה בכל אזור כדי לבחון את ההצלחה של החברה בכל אזור. בעבודה זו לא אבחן את גודל הפלח של החברה כיוון שמטרתי לבחון את ההצלחה והיישום של אסטרטגיות בינלאומיות ולא את כל הגורמים המאפשרים את ההצלחה הארגונית.
הערה חשובה: בעבודה, בחרתי להתייחס לשתי אסטרטגיות בינלאומיות ולא לשלוש, זאת בניגוד לחלוקה המופיעה  בספר "ניהול אסטרטגי – תחרות וגלובליזציה" הנלמד בקורס. הסיבה לכך היא שההתמקדות בעבודה היא באסטרטגיות בינלאומיות בעלות מיקוד בינלאומי בלבד. אסטרטגיה רב מקומית המתוארת בספר מתבססת על מיקוד מקומי ולכן לא אדון בה בעבודה. הספרות המחקרית שנבחנה בעבודה מצביעה על שתי אסטרטגיות בינלאומיות רלוונטיות. הראשונה, אסטרטגיה גלובלית בה רוב ההחלטות, הביצועים, העיצובים והמוצרים מתבצעים ומיוצרים ברמה הגלובלית עבור המדינות השונות בהן מוכר הארגון. האסטרטגיה השנייה היא אסטרטגיה גלוקלית הנקראת גם אסטרטגיה של התאמה אזורית (בגוף העבודה האסטרטגיה תכונה בשני השמות ללא ביאור נוסף). ארגונים הנוקטים באסטרטגיה זו מתאימים את רוב הפעילויות שלהם לאזורים בהם הם פועלים, אך עדיין מבצעים חלק מהפעילויות האסטרטגיות ברמה הגלובלית.
בעבודה אנתח ואזהה את שתי האסטרטגיות הנזכרות למעלה בשתי רמות שונות. הרמה הראשונה כוללת ניתוח יישומן של האסטרטגיות בארגון וזיהוין. הארגונים מיישמים את האסטרטגיה על מוצריהם וכן על שיטות ייצור, עיצוב, שיווק, מכירה, הפצה ועוד. הרמה השנייה כוללת בדיקה של תפוצת המכירות של הארגונים באזורים השונים בעולם. על פי רמת ניתוח זו מניחים החוקרים שארגון שמוכר במספר אזורים נוקט באסטרטגיה גלובלית. לעומת זאת, ארגון שמוכר את רוב מוצריו באזור אחד או שניים בלבד נוקט באסטרטגיה מקומית (שאותה לא ארחיב בעבודה) ובאסטרטגיה גלוקלית. בבסיס המחלוקת שברמת ניתוח זו החוקרים חלוקים לגבי מספר האזורים שיש לחלק את העולם וכן לגבי אחוז המכירה של הארגון בכל אזור. בגוף העבודה אציג מחלוקת זו.
בפרקי הניתוח הסיכום וההמלצות אנסה למיין את דעות החוקרים ולהסביר את המחלוקות שמצאתי ביניהם. בנוסף אסכם את הממצאים שמצאתי בעבודה וכן אציע המלצות רלוונטיות למנהלים וארגונים.
העבודה הוגשה במסגרת תואר I בניהול באו"פ 2007קורס ניהול אסטרטגי ציון 85
מקורות אקדמיים: 16
אורך 31 עמודים