אלימות נגד חיות - ניסויים בבעלי חיים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , , , ,
ציון 95
שנת הגשה 2009
מספר מילים 16831
מספר מקורות 31

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא–. — 2
ניסויים בבעלי חיים 3
יישומן של תיאוריות מוסריות לשאלת – הניסויים בבעלי חיים – 8
הגישה המסורתית –. 8
גישת הביניים .. 9
הגישה המודרנית –. 12
מגבלות על ניסויים בבעלי חיים 16
בעלי חיים כבעלי זכויות משפטיות – הייתכן? – 16
מעמדם של בעלי החיים במשפט הישראלי — 18
חוק הגנת חיית הבר .. 18
חוק צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים) – 18
חוק צער בעלי חיים (ניסויים בבעלי חיים) … 19
מעמדם של בעלי החיים במשפט העולמי –. 24
מעמד בעלי החיים בפסיקה בישראל . 28
תוצאות הדיון המוסרי – משפטי ומסקנותיו –.. 31
בעד ונגד ניסויים בבעלי חיים . 34
חלופות לניסויים בבעלי חיים . 39
סוף דבר-. -… 45
ביבליוגרפיה      -.48
תקציר:
לסמינריון הוענק ציון 95 בפקולטה למשפטים. כמו כן, העבודה כוללת 49 עמודים ו-31 מקורות.
מדי שנה מוכנסים למעבדות בישראל כ-500,000 בעלי-חיים. קופים, כלבים, חתולים, ארנבות, חזירים, ציפורים, דגים ומכרסמים עוברים סבל עצום במהלך הניסויים שמבוצעים בהם במעבדות המחקר עד למותן. מחקר בבעלי-חיים במעבדות כולל: ניתוחים ללא הרדמה, גרימת מחלות קשות, הרעבה, חשמול, גרימת כוויות, הלעטה ברעלים, הטלת מומים (כמו שיתוק, פציעה ועיוורון), נתיחות ללא הרדמה, ועוד.  ניסויים בבעלי-חיים הם סוגיה שנויה במחלוקת הן בקרב הציבור והן בקהילה המדעית עצמה. חוקרים רבים העוסקים במחקר בבעלי חיים טוענים כי ניסויים בבעלי חיים הם "רע הכרחי". כלומר, שימוש פוגעני בבעלי חיים הוא בעייתי מבחינה מוסרית, אולם מחויב המציאות. יש המתנגדים לניסויים בטענה שהניסויים אינם יעילים ואף מזיקים למחקר ולרפואה במיוחד לנוכח העובדה כי קיימים כיום חלופות המוכחות כיעילות ואמינות, אחרים מתנגדים לניסויים בטענה שהניסויים אינם מוסריים, מטעמים של צער בעלי חיים או זכויות בעלי חיים.
ניסויים בבעלי חיים אם כן, הוא נושא השנוי במחלוקת ומהווה דילמה מוסרית ואתית רצינית. עיקר הדילמה מתבטאת בכך, כי המדע הביו-רפואי מודרך על ידי מטרה הומניטארית – המלחמה במחלה ובסבל של בני האדם – אולם מנסה להשיגה על ידי גרימת מחלות וסבל קשה לבעלי חיים. דילמה מוסרית היא סיטואציה, שבה עלינו לבחור בין שני מהלכים שכל אחד מהם הוא רע. רע הדבר לא לעשות כל מה שביכולתנו כדי למנוע מחלות וסבל אנושיים, אבל רע להשיג זאת על ידי כליאה וגרימת סבל ומוות לאין ספור של בעלי חיים, והקרבת חיות בניסויים למען מטרה ראויה אין בה כדי לבטל דילמה זו.
בסמינריון זה אנסה לענות על השאלה "האם ניסויים בבעלי חיים מוצדקים מבחינה מוסרית? האם כל הניסויים הנערכים כיום בבעלי חיים הכרחיים, או שמא עומדות לרשותנו, כתוצאה מההתפתחויות האחרונות במדע ובטכנולוגיה, אלטרנטיבות מדעיות יעילות, שיכולות לבוא במקום הניסויים בבעלי חיים?  הסמינריון יתחלק למספר פרקים:
בפרק הראשון תינתן סקירה קצרה וכללית אודות הניסויים הנערכים בבעלי חיים, מטרותיהם והשפעתם על החיות הנסייניות.
הפרק השני יכלול תיאוריות מוסריות שונות בנוגע ליחס המוענק לבעלי חיים בתקופות שונות ובזרמים שונים בפילוסופיה ויישומן על נושא הניסויים הנערכים בבעלי חיים.
הפרק השלישי יציג את התפיסה המשפטית בנוגע לבעלי חיים ויעסוק בבדיקת טיבה של החקיקה  הישראלית אשר נועדה לספק הגנה לבע"ח מפגיעה וסבל הנגרמים ממעשי האדם, כאשר אתמקד בחקיקה הבולטת העוסקת בנושא, היא חוק צער בעלי-חיים (ניסויים בבעלי-חיים), תשנ"ד 1994.
בנוסף, אשווה לחקיקה הנוגעת לבעלי חיים וליחס הניתן להם במדינות מערביות נוספות בעולם.
בפרק הרביעי אבחן את שתי הדעות הרווחות בנושא זה – בעד ונגד ניסויים בבעלי חיים, כאשר אנסה להגיע לאיזון או פשרה בין שניהם.
הפרק האחרון יסקור את מכלול החלופות הקיימות היום לניסויים בבעלי חיים, חשיבותם ותרומתם למחקר הרפואי והמדעי לנוכח ההתפתחות ההולכת וגוברת בטכנולוגיה ובמדע.
אסיים את הסמינריון במסקנות והבעת דעה אישית לאור החומר הרב אליו נחשפתי בעבודה זו.