אלימות בין בנים ובנות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2008
מספר מילים 8829
מספר מקורות 24

תקציר העבודה

בין הבעיות הרבות איתן נאלצת מערכת החינוך הישראלית להתמודד על בסיס יומיומי כמעט, ניצבת בעיה אחת, כואבת וקשה. זוהי בעיית האלימות בקרב ילדים ובני נוער בגיל בית הספר. בני נוער חשופים לתקריות אלימות בתוך כותלי בית הספר ומחוץ להם, בכמות הולכת וגוברת, והמספרים מדברים בעד עצמם. בסקר שנערך על ידי מספר ארגונים המטפלים בבני נוער (על"ם, אל"י, "ידי ביד" ו"ילדים בסיכוי") עולה, שלמעלה מ-60% מבני הנוער היו חשופים בשנה האחרונה לתקרית אלימה. אם נוסיף לכך פרשיות אלימות שאירעו במהלך השנה האחרונה, חלקן בין כותלי בית הספר ובהן היו מעורבים בני נוער – נקבל תמונת מצב מדאיגה המחייבת התערבות מצד ראשי מערכת החינוך.                                 מעבר לעובדה שרמת האלימות הגבוהה בקרב בני נוער הופכת את בתי הספר למקום היוצר תחושה לא בטוחה, ניצבת בעיה נוספת אשר קשורה באלימות בקרב ילדים ובני נוער. ילד אלים, או בן נוער אלים, במידה ולא יזכה לקבל טיפול נכון ויעיל – יגדל להיות מבוגר אלים. לפי דו"ח משנת 1982 אשר נכתב על ידי ‎The National Institute of Mental Health וצוטט במחקרים רשמיים של משטרת ישראל – רמת התוקפנות מתפתחת בעיקר בשנות הילדות, ונשארת יציבה גם בבגרות.
טיפול בבני נוער אלימים הכרחי, אפוא,לא רק לשם יצירת סביבה חינוכית בטוחה ומוגנת יותר. הוא הכרחי גם לצורך יצירת חברה אלימה פחות בעתיד. במחקר זה אתמקד בבעיית האלימות  המגדרית הקיימת. אני אטען שישנו הבדל בין סוגי האלימות בין בנים ובנות. השערותיי הם, שבנים אלימים פיזית יותר מבנות, אך בנות מגלות אלימות מילולית רבה יותר מאשר הבנים.
תוכן:
מבוא –.3
1 .
רקע תיאורטי –8-4
1 .1
תיאורית הייחוס הסביבתי –..4
1 .2
החשיבה המוסרית: התיאוריות ההתפתחותיות-קוגניטיביות .5
1 .3
התוקפנות כהתנהגות נלמדת .6
1 .4
תיאורית ההתקשרות -8-6
2 .
סקירת ספרות –..11-9
3 .
התנהגות תוקפנית בין המינים -.13-12
4 .
האלימות בבית הספר ..19-14
4 .1
הסברים לתופעת האלימות בתוך בבית הספר -..16-15
4 .2
גורמים המשפיעים על אלימות בבתי ספר –..19-16
5.
ההבדלים בין המינים בהתנהגות תוקפנית –
5 -20 5.1
הבדלים בין המינים לאור הגישות התיאורטיות -…
5 -24
5.1.1
הגישה החברתית תרבותית .
5 -24
5.1.2
הגישה הסוציו-ביולוגית -.
5
6 .
מגדר -.30-26
6 .1
התפתחות המושג -26
7.
המחקר -32-31
7.1
מטרת המחקר –..31
7.2
שיטה -..31
7.3
הכלים -.31
7.4 הליך -..32
8 . התוצאות .35-33
9.
דיון ומסקנות –..36
ביבליוגרפיה .38-37
העבודה בפונט 14