הגורמים למעורבות התושבים במנהלות השכונתיות בחיפה

תקציר העבודה

הגורמים למעורבות התושבים במנהלות השכונתיות בחיפה עבודה סמינריונית אוקטובר 2009
תוכן העניינים
מבוא והצגת המחקר שאלת המחקר מטרות המחקר וחשיבותו סקירת ספרות השערות המחקר משתני המחקר שיטת המחקר אוכלוסיית המחקר ושיטת הדגמה מערך המחקר הליך המחקר כלי המחקר עיבוד הנתונים מגבלות המחקר ממצאים וסיכום ביבליוגרפיה נספח: רשימת ועדי השכונות בחיפה נספח: פלטים סטטיסטיים מבוא והצגת המחקר על ערי ישראל עוברים בשנים האחרונות תהליכים שונים ומורכבים. תהליכים אלה נובעים מיחסי הגומלין שבין העיר לתושביה, מצד אחד, ובינה לבין הסביבה הארגונית  שבה היא פועלת ,בדגש על  רשויות השלטון הממלכתיות, מאידך. תהליכים אלה מאופיינים בגידול מואץ, תהליכי ביזור והעברת סמכויות מן השלטון המרכזי אל השלטון המקומי, התמעטות במשאבים וכן העצמת תושבים וצמיחה של מנהיגות "מלמטה".  בניגוד לזה שהיה בעבר תושבים כיום  מודעים יותר לזכויותיהם, תובעים שירותים איכותיים ואפשרות לצרוך אותם קרוב לבית. שירותים רבים עוברים תהליכי הפרטה, אחרים נחשפים לתחרות ועוד. ניהול עיר הפך לעניין לא פשוט.
המינהל הקהילתי , מינהל שכונתי, וועדי שכונות ושמות דומים הם ארגונים הבאים לתת מענה לצורך זה. על פי חסון ועמיתיו (1995) יש למצוא דרך לביסוסה של דמוקרטיה עירונית.
המטרה היא להעשיר את הדמוקרטיה העירונית בתכנים חברתיים חדשים, וליצור תרבות שלטון המתייחסת לתושבי העיר לא רק כאל צרכנים פסיביים, אלא גם כאל אזרחים המעורבים בחיים הציבוריים. אולם אחת הבעיות בגופים אלו היא שלעיתים הנציגים האותנטיים והנבחרים הופכים בעצם לשליחי הרשות המקומית כפקידים ממונים.
מחקר זה עוסק בגורמים למעורבותם של הפעילים בוועדי השכונות בחיפה.
המחקר כולל סקירה תיאורטית ומחקר אמפירי בקרב הפעילים.
שאלת המחקר שאלת המחקר בעבודה זאת היא " מהם הגורמים למעורבות התושבים במנהלות השכונתיות בחיפה ?" מטרות המחקר וחשיבותו חשיבותו של המחקר נובעת מהגידול במגמת הדמוקרטיה ההשתתפותית ברמת השלטון המקומי, וגידול בהשפעתם של הוועדים השכונתיים.
מטרתו האקדמית של המחקר היא בחינת הדמוקרטיה ההשתתפותית בערים הגדולות בישראל, כאשר חיפה משמשת CASE STUDY.
מטרתו היישומית של המחקר היא בחינת דרכים להגברת מעורבות התושבים בעניינים המוניציפאליים בחיפה.