סמינר בנקאות בנושא ביטוח פיקדונות בישראל

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 3130
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

1 011.3560.01
– סמינריון בכלכלה מוניטרית ומערכת הבנקאות יישום ביטוח פיקדונות בישראל יגביר את יציבות הבנקים מגיש:
מרץ
2 009
תוכן עניינים
מבוא
2
רקע
3
ביטוח פיקדונות בעולם 5
ביטוח פיקדונות בישראל
6 מן המחקר
1 0 סיכום
1 2
ביבליוגרפיה
1 4
עבודה זו סוקרת את נושא ביטוח הפיקדונות, המצב בארץ לעומת המצב בעולם, סוגיות מרכזיות בנושא הנהגת הביטוח וכן ממצאים ממחקר אמפירי עדכני ממחלקת המחקר של הבנק העולמי.
מבוא
"הבנקים המסחריים הם מן המוסדות הפיננסיים החשובים ביותר בשל מכלול תפקידיהם הכלכליים ובעיקר בשל היותם "ערוץ התיווך" בין בעלי פיקדונות לבין מקבלי אשראי. הבנקים המסחריים הם בדרך כלל גם מקום מבטחו הכלכלי של האזרח, ודרכם מבצעת מרבית האוכלוסייה את פעילותה הפיננסית" (הירשפלד, 2002, עמ' 1) במצב שגרתי מצבם וחוסנם הכלכלי של הבנקים אינם נמצאים על סדר יומו של האזרח. יציבותם היא בעיניו עניין שאין חולק עליו, אף שההיסטוריה בתחום הבנקאות חושפת מקרים רבים שבהם כשלו, בשל סיבות שונות מוסדות פיננסיים איתנים לכאורה, ו"האזרח הקטן", בעל הפיקדון, הפסיד את כספו. "לקריסת מערכת הבנקאות ולו רק חלק ממנה, השלכות חמורות ביותר למערכת התשלומים ולמשק כולו. אין ספק, כי זה משבר שצריך למנוע וביטוח פיקדונות הוא אחת הדרכים העיקריות להשיג זאת".
(אורגלר, 2002, עמ' 23) במדינות רבות בעולם אשר חוו פשיטת רגל של בנקים, החליטה המדינה להנהיג "ביטוח פיקדונות". מטרת ביטוח זה להגן על רכושם של המפקידים בבנקים, ולמנוע פאניקה בקרבם  בהתפתח משבר פיננסי חמור. "למרות תמיכתם הגוברת של מעצבי המדיניות ברעיון ביטוח הפיקדונות, נותר רעיון זה שנוי במחלוקת בקרב כלכלנים" ( Detragiache & Demirguc, 2000, p. 2) עבודה זו סוקרת את נושא ביטוח הפיקדונות, המצב בארץ לעומת המצב בעולם, סוגיות מרכזיות בנושא הנהגת הביטוח וכן ממצאים ממחקר אמפירי עדכני ממחלקת המחקר של הבנק העולמי.