השפעת פצצות האטום והכיבוש האמריקאי על התפתחות יפן

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 3981
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא:. 1
1 .      רקע היסטורי- ההתעצמות הצבאית של יפן עד 1945. 2
2 . מסגרות תיאורטיות בתקופה המדוברת. 4
2 .1      ריאליזם.. 4
2 .2     ליברליזם.. 4
2 .3     תיאוריית השלום הדמוקרטי 5
3 .       שינוי מדיני- צבאי 5
4 .        שינוי ביחסי חוץ. 7
5.        שינוי כלכלי 8
דיון 10 סיכום.. 11
ביבליוגרפיה. 12
מבוא:
פתיחת המשחקים האולימפיים בטוקיו באוקטובר 1964 היוו את שיבתה של יפן אל משפחת העמים.
באולימפיאדה זו הוכיחו היפנים את הצלחתם כשכל העולם צופה. נראה היה כי יפן עומדת על רגליה בכוחות עצמה והשתקמה לחלוטין מאסונות מלחמת העולם השנייה שפקדו אותה.
במאה העשרים ואחת יפן היא מעצמה תעשייתית עם רמת חיים גבוהה ומשק השני בגודלו בעולם. כמו כן, יפן חברה באומות המאוחדות, אינה בעלת צבא חזק ובאופן כללי אין לה סכסוכים מאיימים עם מדינות אחרות.  ההיסטוריה המיליטריסטית של יפן תקופת הקיסר מייג'י מעלה תמיהה כיצד עברה יפן ממיליטריזם קיצוני שהושרש בעם בצורה כה חזקה למדינה ליברלית פציפיסטית כל כך (Beasley, 1990). נקודת המפנה הברורה היא כניעתה של יפן במלחמת העולם השנייה לאחר הפלת שתי פצצות האטום על הערים הירושימה ונגסאקי. מכאן עלתה שאלת המחקר שלי: כיצד השפיעו שתי פצצות האטום והכיבוש האמריקאי על יפן? עבודה זו תתמקד בשינויים המדיניים והצבאיים וכן השינויים ביחסי החוץ והכלכלה ביפן מתום מלחמת העולם השנייה ועד משבר הנפט העולמי של 1973. בחירתי בתאריכים אלו באה מתוך ההנחה כי לאחר משבר הנפט העולמי יפן כבר הייתה מבוססת מספיק ובעלת אופי ליברלי חזק דיו כדי להתמודד בעצמה עם המשבר, וכי הפעולות שביצעה בעת המשבר ולאחריו באים מתוך הבנה ואמונה בדרכה (גיאן, 1973). אשתמש בשתי מסגרות תיאורטיות המובאות מתחום היחסים הבינלאומיים, הריאליזם והליברליזם, וכן אדון בקצרה בתיאוריה ספציפית במסגרת הליברליזם, תיאוריית השלום הדמוקרטי, המסבירה את גישתה של ארצות הברית אל יפן בעת הכיבוש. כמו כן, אראה את השימוש האמריקאי במדיניות ריאליסטית בתוך יפן בתקופת הכיבוש ואיך הצליחה ארצות הברית להחדיר את הליברליזם ליפן באמצעות הריאליזם.
ההשערה היא כי המדיניות הריאליסטית של יפן בתקופה הקודמת למלחמה, ננטשה לגמרי לאחר המלחמה לטובת הגישה הליברלית בשנים המדוברות.