סמינר בשוק ההון - נושא השפעת משבר הסאב פריים על הנבקאות בישראל

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 8664
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

משבר ה- Sub-Prime: האם ובאיזה אופן השתנתה מדיניות הבנקים במשק הישראלי בעקבות המשבר עבודה סמינריונית במסגרת הקורס: סמינר בשוק ההון ובבנקאות בישראל, 55931
תאריך הגשה: 24.06.09
תוכן עניינים
מבוא  –    3
רקע -…     4
סקירה ספרותית פרוץ המשבר –.     5
מערכת הבנקאות בישראל -..     9
השפעת המשבר על המשק הישראלי -…     12
הצעת מחקר -…     14
דיון -…     28
סיכום –
   30 ביבליוגרפיה  -..
    31
מבוא
            בעבודה זו נדון בהשלכות משבר הסאב פריים על שוק ההון בעולם ובישראל ונציג בפרט את ההתמודדות של המערכת הבנקאית בישראל. חשוב לציין, שבעת כתיבת מסמך זה משבר הסאב פריים עדיין לא תם וטרם הושלמה השפעתו על השווקים הפיננסיים בעולם ובישראל. אנו ננסה לבחון את התנהלות הבנקים בישראל בזמן משבר הסאב פריים העולמי –  משבר אשר מתבטא בעיקרו כמשבר אשראי ונזילות. חוקרים רבים, כפי שנראה בהמשך, הטילו את האחריות למתן אשראי ונזילות בזמן משבר, דווקא על הבנקים. על כן, ישנה חשיבות עליונה לבדיקת תפקוד הבנקים בזמן המשבר וזאת בכדי להשיב על השאלה האם הבנקים הם אכן הפיתרון למשבר האשראי והנזילות. תפקוד הבנקים נאמד בעיקר על פי היצע האשראי אותו היו מוכנים להציע למשק ועל פי המחיר אותו דרשו עבור אשראי זה.
            אנו מניחים כי התיאוריה הניאו קלאסית של הכלכלה תקפה וכי עליית הביקוש או הקטנת ההיצע למוצר מסוים (במקרה שלנו כסף) מעלה את מחירו (ריבית). הנחת המוצא שלנו היא שהבנקים אמורים לספק נזילות למשק בתמורה לפרמיה עודפת על הסיכון הנוסף כתוצאה מהמשבר ולכן בהינתן היצע אשראי בנקאי נתון, הביקוש (בהיעדר מקורות אשראי אחרים) גדל וכך גם מחירו של האשראי.
            נפתח את העבודה ברקע השתלשלות האירועים בארה"ב אשר הובילו למשבר העולמי. נמשיך בסקירה ספרותית שחזתה את המשבר תוך שימת דגש על השפעת הגלובליזציה בזמן משבר כלכלי, בכדי להבין כיצד הגיע המשבר לישראל ולשאר חלקי העולם. ספרות נוספת, אותה נזכיר, עוסקת בהתגלגלות המשבר ובדרכים לצאת ממנו. בהמשך נדון במבנה הבנקאות הריכוזי בישראל אשר מהווה בסיס למחקר שלנו ולהשלכות המשבר על ישראל.
            המחקר מתמקד בביקוש והיצע האשראי ועל מרכיביהם, וכמובן במחיר האשראי שמשתנה בהתאם לריבית בנק ישראל ולפרמיית הסיכון של הבנקים. בתחילה נבחין בתמונה הכוללת של היצע האשראי ומחירו לציבור, ולאחר מכן ננסה לחדד ולמצוא הבדלים בהיצע ומחיר האשראי בין המגזר הפרטי לעסקי.
            אנו מקווים שמחקר זה יספק תשובות לגבי התנהלות הבנקים בישראל בתחום האשראי בזמן משבר הסאב פריים  בשנים 2007-2008, ואף יביא למסקנות חדשות לגבי מדיניות הבנקים בישראל לשנים הבאות ולמשברים העתידיים לבוא.