השיעים בלבנון

מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 9277

תקציר העבודה

השיעים בלבנון תוכן העניינים
עמוד מבוא -..3    הקדמה -5     פרק ראשון – ראשיתן של תמורות חברתיות וכלכליות בעדה השיעית בלבנון.
השפעות המודרניזציה 7
הופעתו של האמאם מוסא אל צדר כמנהיג העדה השיעית –10 הקמתן של תנועת המקופחים ו"אמל" -.14
פרק שני- "אמל", ומלחמת האזרחים בלבנון.                        מלחמת האזרחים בלבנון –17
מעורבותו והשחיקה במעמדו של מוסא אל צדר במהלכה של המלחמה-…19העלמותו של האמאם צדר -..21
"אמל" מחליפה הנהגה, עלייתו של נביה ברי –…23
פרק שלישי –  רדיקליות בעדה השיעית, המעבר מתמיכה ב"אמל ל"חיזבאללה, וההקצנה כלפי ישראל. הפלישה הישראלית לדרום לבנון והשלכותיה –…
5 האלטרנטיבה הרדיקאלית "חיזבאללה (מפלגת האל) 27
פדלאללה, המצפן של "חיזבאללה –..30 שיעים נגד שיעים -33
דחיקתה של "אמל" ממעמד הבכורה –37
השתלבותה של "חיזבאללה בנוף הלבנוני ..39
סיכום -41
מקורות –..45-43
מבוא
עבודה זו עוסקת בשינויים שעברה העדה השיעית, מתחילת שנות החמישים ועד לסוף שנות התשעים. השיעים הגיעו ללבנון ככול הנראה, בסוף המאה התשיעית, והתיישבו בשטח שבין נהר האולי, לבן הגבול הישראלי של היום. מוצאם משבט עמאלה, שעם הצטרפותו לשיעים, קיבל על עצמו את האסכולה של ג'עפר אל-צדר. בנוסף לאוכלוסייה השיעית בדרום הייתה גם אוכלוסייה שיעית בצפון הבקעא. בשני המקומות המשפחות השיעיות מילאו לעיתים תפקיד בפוליטיקה הלבנונית, אך ככלל היה השלטון מסלאמי סורי,  ישיר או עקיף באמצעות שושלות מקומיות, בעיקר דרוזיות. השיעים היו מיעוט דתי, ולכן חיפשו מקום מרוחק מהשלטון, על מנת לנהל את חייהם ללא רדיפות, ולכן הם  ממוקמים באזורי השולים בלבנון.
בשנת
1 943 לאחר המלחמה, היו המרונים והסונים לעדות הדומיננטיות במאבק הפוליטי שהביא להקמת לבנון העצמאית. במשך שנים רבות הייתה העדה השיעית בלבנון לעדה נחשלת, אך בעקבות שורה של תהליכי מודרניזציה, מסוף שנות החמישים, החלה העדה השיעית הופכת אט אט מגורם שולי ונחשל בלבנון, לגורם מרכזי.
בעבודה אנסה לבדוק מדוע הייתה העדה השיעית לעדה נחלשת במשך כול כך הרבה שנים. מה היו התמורות שחלו בעדה בשנות החמישים, ועד לשנות התשעים. מדוע הפכה העדה מגורם אוהד כלפי ישראל, לאויבה הגדול ביותר, וכיצד הצליחה העדה השיעית, להפוך מגורם שולי לגורם מרכזי ומשפיע בלבנון.
עוד אנסה לבחון בעבודה, כיצד השינויים בעדה השיעית השפיעו על העדות האחרות, ומה היה חלקה של נעדה השיעית במלחמת האזרחים, ובמלחמה כנגד ישראל.
הפרק הראשון ידון בהתעוררות של העדה השיעית בלבנון. בפרק אנסה לאמוד את הסיבות שהובילו לצמיחתו של האקטביזים השיעי בלבנון, ועל ההשלכות שהיו לכך על העדה השיעית כולה.
עוד אנסה לבחון בפרק, מי היו אלה המנהגים שהובלו את העדה בתקופה זו, ומה היה חלקם.
הפרק השני יעסוק במלחמת האזרחים, בחלקה של העדה השיעית במלחמה בתנועת "אמל" ובהשפעתה של המלחמה על השיעים בלבנון. הפרק השלישי והאחרון יתמקד בתהליך ההקצנה שהתחולל בעדה השיעית, החל מראשית שנות השמונים. בפרק זה אבחן כיצד איבד מעמד הביניים המשכיל את מושכות ההנהגה על העדה השיעית, לידי אנשי דת רדיקלים. עוד אבחן כיצד שקעה תנועת "אמל", ופינתה את מקומה לחיזבאללה שהתבססה היטב ברחוב השיעי, ובזירה הלבנונית.