זיקת הנאה מכוח שנים

תקציר העבודה

זכויות בנכסי הזולת –  זיקת הנאה מכוח שנים תוכן עניינים
מבוא
-…3
פרק א' – זיקת הנאה: קווים לדמותה –.4
א.1 – הגדרת זיקת הנאה –..4
א.2 – הגבלות על זיקת הנאה -.4
א.3 – סוגי זיקת הנאה 6
א.4 – מיהות הזכאי בזיקת הנאה 7
א.5 – יצירת זיקת הנאה –…8
פרק ב' – זיקת הנאה מכוח שנים:
סוגיות -.9
ב.1 – כללי ..9
ב.2 – יצירתה של זיקת הנאה מכוח שנים -9
ב.3 – הפסקת המירוץ לזיקה -12
ב.4 – תיחום הזיקה …12
ב.5 – לטובת מי נוצרת זיקת שנים –..13
ב.6 – סוגי הזיקות הנוצרות בזיקת שנים …14
ב.7 – שיקול דעת בית המשפט …15
ב.8 – זיקת הנאה מכוח שנים שאינה רשומה –…17
ב.9 – הצדדים לזיקת שנים -..18
ב.10 – ביטול זיקת הנאה ושינוי תנאיה -19
ב.11 – זיקת שנים ומקרקעי ציבור –..19
ב.12 – הצדקות חלופיות ליצירת זיקת שנים –…20 ב.13 – מקורות נורמטיביים נוספים –22
ב.14 – תחילת המירוץ לזיקה -24
פרק ג' – זיקת הנאה מכוח שנים בתזכיר חוק דיני ממונות –…
5 סיכום -29
רשימה ביבליוגרפית .30 מבוא
נושא עבודה זו הוא זיקת הנאה מכוח שנים. זיקת ההנאה היא זכות ייחודית בנוף המשפט הישראלי והיא מעלה בעיות נורמטיביות ופרשניות רבות. אין היא זכות ברורה כלל ועיקר והויכוחים עליה בפסיקה ובספרות רבים ומעמיקים ונוגעים לדרכי יצירתה, התוכן האפשרי שלה, מקורות השלמה לפרשנות וכיוצא באלו סוגיות, אשר לעתים רחוקות מתעוררת בנוגע לזכויות קנייניות אחרות.
זיקת הנאה מכוח שנים, או זיקת שנים כפי שהיא תיקרא פעמים רבות במסגרת עבודה זו, מוסיפה נדבכים נוספים לזיקת ההנאה, אשר גם הם כר פורה למחלוקות תיאורטיות ומעשיות. עם זאת, אציין כי הפסיקה בנושא אינה רבה כלל ועיקר ואף הכתיבה שעוסקת במישרין בזיקת השנים אינה נרחבת די הצורך.
מסיבה זו ניסיתי להרחיב במידת האפשר את רשימת המקורות ששימשו אותי לעבודה זו ומעבר לספרים ולמאמרים שעוסקים בעיקר בזיקת ההנאה הכללית קראתי פסקי דין רבים של בתי המשפט המחוזיים מהשנים האחרונות וזאת ע"מ לנסות ולהבין את הלך הרוח בערכאות דלמטה אשר מתעסקות בסוגיות אלה ביום-יום. מכיוון שפסיקת ביהמ"ש העליון בנושא מצומצמת ניתן לראות מספר מגמות בבתי המשפט המחוזיים ולא ניתן לקבוע בבירור כי פרשנות כזו או אחרת היא השולטת בשיח הנוגע לזיקת השנים.
בפרק א' של עבודתי אצייר קווים כלליים לדמותה של זיקת ההנאה. אציין כבר בשלב זה כי ניתן היה להרחיב את הדיבור על הסוגיות השונות העולות ממהותה של זיקת ההנאה אך מכיוון שזה לא עיקר עבודתי ומפאת קוצר היריעה לא הרחבתי עליהן את הדיבור, אלא רק במידה הנחוצה ע"מ להקנות לקורא את הבסיס העיוני להמשך העבודה.
בפרק ב' אדון בסוגיות השונות הרבות העולות מתוך זיקת השנים וארחיב עליהן את הדיבור כמיטב יכולתי לפי מגבלות המקום העומדות בפניי.
בפרק ג' אסקור את הצעת חוק דיני הממונות אשר עתידה להסדיר את תחום המשפט האזרחי בחקיקה הישראלית, ככל שהיא נוגעת לזיקת השנים. אבחן האם היא פותרת את הבעיות הקיימות ובמידה והיא עושה זאת – האם היא מעלה בעיות חדשות אשר יהיו הבסיס למחלוקות העתידיות.
לבסוף אסכם בקצרה את רשימתי זו.