קרל מרקס

מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 1966

תקציר העבודה

קרל מרקס                  תוכן העניינים:
–  מבוא ..3
                              
1 . א. מיהו קרל מרקס? -…4
-7
– שלבים בקריירה           ב. הגותו של קרל מרקס – המטריאליזם הדיאלקטי.
– המניפסט הקומוניסטי.
– אמירות נודעות בשם המרקסיזם   ג.
בעייתיות בתאוריה
2 . חוות דעת בנושא מרקס במאה ה-20 בכלל ובברית המועצות בפרט 8
-10  א.
מארקס מול לנין  ב. השפעה מרקסיסטית במשק הישראלי ביבליוגרפיה -11
מבוא:
קרל מרקס כאחד מהוגי הדעות המרכזיים בנושאי תורת המדינה המתפתחת, השפיע רבות על מנהיגים ודמויות מובילות סביב העולם, אשר השתמשו ברעיונותיו על- מנת להנחיל את דרכם במדינות השונות.
עבודה זו תיתן מבט חטוף אל עולמו של מרקס ואל משנתו, החל במהלך חייו והמשך בעיקרי תורתו והשפעתו על העולם המתפתח מבחינה מדינית, שילטונית ורעיונית.
נראה כי רעיונותיו של מרקס, שימשו לעיתים מנהיגים ברחבי העולם, אשר ראו בעצמם את ממשיכי דרכו אך למעשה עיוותו את תורתו לצורכיהם, ומרקס ראה בכך עיוות רעיונותיו ולא הסכים בהכרח עם דרכם. עם מנהיגים אלו ניתן למנות את קסטרו, מאו, צ'ה גווארה ועוד.      גם על מדינת ישראל נראה כי תורתו של מרקס השפיעה בצורות שונות.
החל מהשנים הראשונות של קום המדינה, הובל השלטון ע"י מפלגות הפועלים, אשר בבסיסן נשענו על הרעיונות המרקסיסטיים, והקימו תאגידים ממשלתיים רחבים אשר בהם היו וועדי העובדים וההסתדרות, גופים חזקים מאוד אשר נתנו כוח ויכולות משמעותיות לפועלים, ונתנו לאנשים בטחון תעסוקתי וסוציאלי מול השלטונות.
    בהמשך ניתן לראות כי רעיונותיו של מרקס, למרות שבאו לידי ביטוי אולי ברוב חלקי העולם, לא שרדו לאורך שנים רבות, ולמעשה בסופו של דבר השתלט הקפיטליזם על פני רוב מדינות העולם המערבי.
העבודה בפונט אריאל
1 4, רווח כפול