דיני בנקאות-מחברת בחינה מסוכמת צבעונית של סטודנטית מצטיינת

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 50854

תקציר העבודה

1 .  מבוא- מה כוללים דיני הבנקאות?
דיני הבנקאות מתחלקים ל-2 חלקים:
 1-חלק מנהלי ארגוני- עוסק בהקמת בנק, ניהולו,החובות המוטלות על הדירקטורים, ב"מ(הבנקים הם בע"מ)-בחלק זה כמעט ולא נעסוק.
2- בנקאות פרטית- השירותים שהבנק נותן, העסקאות הבנקאיות, יחסי בנק-לקוח,ערבויות, משכנתאות וכו'. (נתמקד בחלק זה) מהי החקיקה הבנקאית?
א. ישנם חוקים ספציפיים המיוחדים לענף בנקאי:

1 . פקודת הבנקאות מ-1941- זו פק' מנדטורית מיושנת אך עדיין בתוקף, עוסקת בחלק המנהלי ארגוני-לכן לא נזכירה פרט לסעיפים העוסקים בבנקאות הפרטית:
א. סע' 5 לפקודת הבנקאות- עוסק בסמכויות המפקח על הבנקים שהן סמכויות רחבות כשהמפקח יכול לדרוש כל מסמך ומידע שברשותו ובאם הבנק מסרב למסור את המידע-דינו מאסר שנה.
ב. סע' 8א לפק' הבנקאות-סמכות הניתנת למפקח בה אם הוא סבור שבנק כלשהו לא מנהל את עסקיו באופן תקין, הוא ישלח לבנק דרישה לתקן את הליקוי. הבנק מצידו יכול להגיש השגה(התנגדות), אך ההחלטה הסופית היא של המפקח והבנק חייב לציית לו-אין אפשרות לערער כאן. (תאורתית הבנק יכול לעתור לבג"צ אך למעשה הבנקים לא רוצים להסתכסך עם המפקח וע"כ הבנקים מצייתים בסופו של דבר להוראותיו.
ג. סע' 8ג לפק' הבנקאות- בנק שלא ציית להוראות המפקח הוא יטיל סנקציות עליו:
יכול המפקח להורות לו לא לבצע עסקה מסוימת, ואפילו להימנע מסוג של עסקאות, להגביל סמכות של מנהל/עובד הבנק, לאסור על חלוקת דיבידנדים(להזכיר שהבנק הוא סוג של חברה).
ד. סע' 8ד לפק' הבנקאות- במקרים מאוד חמורים כשבנק סוטה ממש מנוהל תקין/לא יכול לקיים התחייבויותיו אז לפי סע' 8ד, הסמכות עוברת לנגיד שיכול אפילו להשעות את מנהלי הבנק מתפקידם(דבר זה נעשה בבנק למסחר-מעילה שהיתה ומנהלי הבנק הושעו מתפקידם.
ה. הוראות שמוציא המפקח על הבנקים:קובץ הוראות "ניהול בנקאי תקין"-www.bankisrael.gov.il.
הקובץ מכיל עשרות הוראות לבנקים; הן במישור המנהלי ארגוני והן במישור הבנקאות הפרטית.
עד לאחרונה לא היה ברור מה מקור הסמכות להוצאת הוראות אלו כי בפק' הבנקאות(העוסקת בסמכות המפקח) לא קיים אף סע' שמקנה סמכות למפקח להוציא הוראות מחייבות לבנקים.
במשפט מנהלי קיים כלל שצריך להיות חוק (מקור כלשהו) שמקנה לרשות שלטונית להוציא הוראות מחייבות לציבור.
המפקח טען שמקור סמכותו הוא סע'
8 א לפקודה ולדבריו לפי הסע' מותר לו לנקוט בסנקציות נ' בנק שלא מנהל את עסקיו באופן תקין. אז איך יידעו הבנקים מה תקין ומה לא?- יש להוציא להם הוראות מחייבות! בנושא זה חל חידוש באוגוסט ב"ועדת בכר"-הוקמה ברשות ד"ר בכר יוסף במטרה לערוך שינויים גדולים בשוק ההון, ובין השאר הוחלט לצמצם את האפשרויות של הבנקים לנהל קרנות נאמנות,קופות גמל ולפתוח תחומים אלו לתחרות.
בסופו של דבר נחקק "חוק להגברת התחרות וצמצום הריכוזיות וניגודי העניינים בשוק ההון בישראל"(החוק טרם נכנס לתוקף מלא והוא עוסק כמעט כולו בבנקאות המנהלית).
החוק הנ"ל תיקן את פק' הבנקאות והוסיף את סע' 5(ג1) לפק' הבנקאות-והסע' קובע במפורש שלמפקח        יש סמכות להוציא לבנקים הוראות מחייבות בנושא "ניהול בנקאי תקין"- ע"כ כל ההתלבטות;האם יש            למפקח סמכות להוציא הוראות/לא, נפתרה ונקבע שיש לו סמכות שמקורה בסע' זה.
שאלה שהתעוררה מס  פעמים בפסיקה היתה: האם במקרה שבנק מפר הוראה מהוראות ניהול בנקאי תקין, זה דבר שבינו לבין המפקח או האם הדבר מקנה ללקוח הנפגע עילת תביעה כנגד הבנק ?
בעבר-הגישה המקובלת היתה שהוראות ניהול בנקאי תקין הן הוראות שהמפקח הוציא לבנקים ואם בנק מפר הוראה כזו המפקח מטיל עליו סנקציה.
אך לפני שנה השתנתה הגישה וביהמ"ש העליון הכיר בכך שהפרת ההוראה ע"י הבנק יכולה לשמש עילה ללקוח כנגד הבנק! העניין נדון בפ"ד אהרנשטם נ' בנק פא"גי- עסק בנושא ערבויות; לפי הוראות "ניהול בנקאי תקין" כשמחתימים לקוח על ערבות להלוואה,חייבים להחתימו בסניף בו ניתנת ההלוואה.
מדוע? ע"מ שהסניף ידע בדיוק על איזו הלוואה מדובר,מי הלווה,וכל הפרטים כדי לתת לערב את כל המידע הנדרש.
בפ"ד הבנק החתים את אהרנשטם על ערבות בסניף אחר!-