תמונה של ילד. 40 עמודים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 9582
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

                              הדרכה פדגוגית תמונה של ילד עבודת סיכום סמסטר א' במסגרת הקורס תאריך ההגשה: 17/1/10 – 24/1/10 סמסטר א' תש"ע, 2010 תוכן העניינים:

1 . מבוא .3                                                               
2 . הקשרי התפתחות 4                   3.  מזג (טמפרמנט) .8                                                                                                 3.1  רמת פעילות מוטורית 8                                                                                                 3.2 התקרבות או רתיעה מדברים או אנשים חדשים –9             3.3  ריתמיות של תהליכים פיזיולוגיים –…9                                      3.4 קצב הסתגלות לשינויים –…10        3.5 סף רגישות .10        3.6 עוצמת תגובה –..11         3.7  מצב רוח -11
       3.8
התמדה -.12               3.9 היסח דעת …12
4 . תחומי התפתחות .13
       4.1 התפתחות מוטורית -13
       4.2 התפתחות קוגניטיבית .13
       4.3 התפתחות ההתקשרות 16
       4.4 התפתחות שפה –.17
       4.5 התפתחות חברתית רגשית –.18
5. סיכום ..20
6 . ביבליוגרפיה -…21
7. נספחים 22

1 . מבוא
העבודה שלי "תמונה של ילד" היא עבודת סיכום של הסמסטר הראשון בו רק התחלנו ללמוד על   ילדים. את עבודה שלי עשיתי על ילד שקוראים לו באבא. הוא בן שנתיים ו5
חודשים והוא בן של מהגרי עבודה מאתיופיה. הכרתי אותו דרך המכללה כשהתחלתי לעשות את המעורבות החברתית בגן ילדים שהוא נמצא. הוא מבלה את כל הימים שלו (חוץ משבת) במעונות יוניטף. מעונות יוניטף מיסודה של הקרן למעורבות חברתית ע"ש יהודה טריביטש ובשיתוף פעולה מקצועי עם מסיל"ה פועלים לשפר את מצבם של הילדי מהגרי עבודה ופליטים ולתת מענה לצרכיהם ע"י יצירת אלטרנטיבה אחרת ל"בייבי-סיטרים" הפירטים שהוקמו ע"י אנשים מהקהילה עצמה. המעון נמצא תחת ניהול העמותה ולגננות מהקהילה הזרה חוזה הפעלה המחייב אותן לשמירה על הסטנדרטים ראויים בטיפול הילדים. במאי
2 005 נפתח מעון יוניטף. את המעון מנהלות גננות מהקהילה הזרה, שהיו בעלות עסק של "בייבי-סיטר", בביתן הפרטי ועברו עם הילדים למבנה המעון. בצוות גם בנות שרות לאומי.
מהרגע הראשון שנכנסתי לגן התחלתי לחשוב על איזה ילד או ילדה אני אעשה את התצפיות שלי, בהתחלה ראיתי ילדה שמאוד אהבתי וחשבתי שאולי אני אעשה אליה אבל אחר כך הבחנתי בילד הזה כל כך אנרגטי ושמחת חיים.
כבר מהתחלה הוא התקרב אליי וחיבק אותי. הילד הזה באמת נכנס לליבי ואחרי זה הייתי בטוחה שאליו אני אעשה את העבודה שלי.
היה לי מאוד מאתגר לעשות את העבודה על באבא כי ידעתי בהתחלה שאולי לא יהיה לי פשוט כמו מישהו שעושה את העבודה על מישהו מהמשפה. אני מאוד מוגבלת, אין לי הורים אל מי לשאול והגננות גם לא כל כך קל לתקשר איתם. ידעתי מההתחלה שזה לא יהיה פשוט אבל החלטתי להמשיך קדימה כי לא רציתי לוותר אליו. הרגשתי צורך פנימי להכיר אותו יותר, אולי אפילו לנסות להבין איך החיים שלו מתנהלים. אני לא חושבת שהצלחתי להגיע לעומק אבל עשיתי כל מה שהיה בידיים שלי כדי להצליח.
העבודה "תמונה של ילד" מחולק לפרקים הבאים: הקשרי התפתחות, מאפייני המזג, התפתחות מוטורית, התפתחות קוגניטיבית, התפתחות ההתקשרות, התפתחות שפה והתפתחות חברתית רגשית.
בתחילת כל פרק אציג חומר תיאורטי בנושא ממקורות שונים ואני אשלב אותם עם תפקודו של באבא באותו תחום.  התיאור תיפקודו של באבא מתבסס על התצפיות שעשיתי עליו וגם על ההכרות הכללית שהצלחתי להגיע בעזרת המפגשים שלי איתו בגן.
בסוף העבודה ישנו סיכום של העבודה, רשימה ביבליוגרפית ונספחים.