דילמות מוסריות במערכת החינוך

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 5146
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

המגמה לניהול מערכות חינוך עבודה מסכמת בקורס:
אתיקה בחינוך ניתוח אירוע בנושא: דילמות מוסריות במערכת החינוך המונח "אוטיזם" נובע מן המילה היוונית "auto" שפירושה "עצמי". מושג זה נילקח משדה הפסיכיאטריה והכוונה להסתגרות רצונית של האדם מקשר עם המציאות, על מנת  לחיות בתוך עולם פנימי של עצמו. (מישורי, 1992). תסמונת האוטיזם הינה הפרעה התפתחותית מקיפה  המופיעה בד"כ בשלושים וששה חודשי החיים הראשונים . (1987, DSM-3-R). לוקים בה כארבעה או חמישה ילדים מכל עשרת אלפים ילדים. רובם סובלים גם מפיגור. רק ל-5% עד 30% , מנת המשכל בטווח הנורמאלי. השכיחות של אוטיזם גבוהה פי ארבעה אצל בנים לעומת בנות.
אוטיזם והפרעת קשב ותקשורת נרחבת ( Pervasive Developmental Disorder  PDD) הן הפרעות התפתחותיות בעלות מאפיינים דומים רבים. אלו הפרעות נוירולוגיות המשפיעות על היכולת של הילד, לרוב בסביבות גיל 3, ליצור קשר, להבין שפה מדוברת, לשחק ולהתייחס לאחרים.
תחת הסיווג של PDD חמש לקויות, שלכולן מאפיינים משותפים. ילדים הלוקים בלקויות אלו מתקשים בתקשורת, במשחק עם ילדים אחרים ובהתייחסות לזולת, כולל לבני משפחתם. קבוצת לקויות זו מוגדרת במדריך DSM כפגיעה חמורה ונרחבת בשלושה תחומי התפתחות:
מיומנויות חברה: היעדר עניין והנאה בקשר עם הזולת, קושי בהדדיות רגשית וחברתית.
מיומנויות תקשורת: לקות בשימוש בשפה לשם תקשורת עם הזולת, וכן בשימוש באמצעים לא מילוליים, כמו שפת גוף או שפת סימנים. היעדר משחק דמיוני או חיקוי חברתי.
תבניתיות בהתנהגות, בתחומי עניין ובפעילות: תנועות חוזרות של חלקי גוף, התעניינות חריגה בעוצמתה בעניין או בחפץ מסוים, התנגדות לשינויים בסביבה הפיזית או בשגרת פעילות. הלקויות הן: