עבודת סוף סמסטר באגדות חז"ל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 1786
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

השוואה בין מדרש חז"ל לבין הסיפור המקראי בבראשית לט', העוסקים בקורות יוסף בבית פוטיפר לאחר שנמכר לו לעבד. פרטי הסיפור המובא במקורות יפורטו במסגרת נקודות ההשוואה.
אגדות חז"ל בהשוואה בין מדרש חז"ל לבין הסיפור המקראי בבראשית לט', העוסקים בקורות יוסף בבית פוטיפר לאחר שנמכר לו לעבד, מצאתי את הנקודות הבאות חשובות לציון. פרטי הסיפור המובא במקורות יפורטו במסגרת נקודות ההשוואה:
¨      ראשית כל מתקבלת התחושה כי מקור חוזק ונחישות דמותו של יוסף במקרא הוא באלוהים, המקרא חוזר ומדגיש את העובדה שה' עם יוסף והוא זה שמצליח בידיו את מעשיו, לעומת המדרש שבו חוזקו של יוסף מצטייר במיוחד כמיוחס לאמונתו ולצדיקותו.
¨      יופיו של יוסף מצוין הן במקרא והן במדרש באותן המילים אלא שבמדרש נזכרת גם אימו, רחל, בתזכורת ליופייה שלה, באופן שמסביר מאיין בא יופיו של יוסף ומדגיש אותו. הדגשה נוספת ליופיו במדרש ניתנת בהמשך, במשתה שעורכת אשת פוטיפר לנשות מצרים עליו אפרט בהמשך.
מקור תאוותה של אשת פוטיפר במדרש מוסבר בעתיד שנגלה לה באיסטרולוגיה, על פיו יוסף עתיד להביא לה בן, למעשה הכוונה היתה שהוא ישא בעתיד את בתה ויעמיד לה בן. עניין זה יכול להוות הסבר נוסף למידת-
העבודה ללא מקורות