חינוך בסביבות מתקדמות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 4688
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא:  –2
פרק 1: שילוב המחשב בהוראה- יתרונות וחסרונות:   –4
פרק 2: עמדות המורים כלפי שילוב המחשב בהוראה:   -…8
פרק 3: עמדות התלמידים כלפי שילוב המחשב בהוראה:    …11
פרק 4: התמודדות על שילוב המחשב בהוראה:  .14
פרק 5: סיכום ומסקנות:   17
ביבליוגרפיה:   –…18
מבוא
עבודה זו בוחנת את עמדותיהם של מורים ותלמידים בספרות לגבי הכנסת הוראה באמצעות מחשב ככלי חינוכי המקדם למידה והוראה וככלי המעשיר ידע.
כמו כן אבחן את סוג הידע הנכלל בהוראה באמצעות מחשב  ואעמוד על היתרונות והחסרונות בסוג הוראה זה.
בעולם חלים שינויים טכנולוגיים מהירים. הם מחייבים את מערכת החינוך להתמודד עם דרכי הוראה חדשניות וסביבת עבודה מתוקשבת. שינויים אלו במקורות הידע ובמערך הלימודי מחייבים בחינה מעמיקה של דרכי היישום של שילוב המחשב במערכת החינוך  כאשר מתייחסים לעמדות מורים המשפיעות על  הוראתם ולעמדות תלמידיהם.  שילוב המחשב בשיטת ההוראה מצריך שינוי בתפיסה של שיטת ההוראה. תפקידם של המורים בסביבה זו הופך למשני, והתלמידים הם 'השחקנים הראשיים'. הם מוצבים במרכז תהליך הלמידה ומבנים את הידע שלהם באינטראקציות עם הסביבה. המורים בסביבה זו מנחים את הלמידה ולפעמים נעזרים בתלמידים המיומנים יותר מבחינה טכנית (Elen & Clarebout, 2001).
התהליכים הללו מציבים אתגרים חדשים, ובהם  אימוץ של  הוראה ולמידה מבוססי תקשוב, ושינויים הקשורים לתפיסות ולאמונות של המורים לגבי עצמם ולגבי סביבת הלמידה החדשה שבה מתחוללים תהליכי הוראה. ידע זה יכול לסייע לגבש פעולות ודרכים לשילוב טכנולוגיית התקשוב  כחלק משיטת ההוראה במערכת החינוך. יש מורים החרדים מהכנסת המחשב ככלי עזר להוראה .הכנסת המחשב לכיתה ככלי חינוכי משנה את הסטאטוס של הגורמים במערכת החינוך ומרבדת את תפקיד המורה. מורים חסרי ניסיון בתפעול מחשבים חוששים משילובו של המחשב ככלי עזר עבורם. בעיות טכנולוגיות, כגון מידע לא מסונן ולא אמין ברשת מגבירות אף הן את חששותיהם של המורים. יש מורים שרואים בהכנסת המחשב יציאה מהמסגרת הפדגוגית המסורתית. לפיכך הם חוששים שהספק החומר ישתנה, והם יצאו מהמסגרת המקובלת. ואילו יש מורים המברכים על שילוב המחשב בתהליך ההוראה.  לדעתם, המחשב הוא כלי חשוב וחינוכי, ויש תועלת רבה בשילובו בהוראה.
ההנחה הבסיסית שלי הייתה שעמדות התלמידים כלפי הכנסת המחשוב למערכת החינוך אוהדות יותר מעמדותיהם של המורים. יתרה מזו, הנחתי כי 'חרדת מחשבים' מופיעה אצל מורים ותלמידים כאחד. יש מורים שלעתים חוששים מהשימוש במחשב. יוקרת המקצוע ומעמדם של המורים  מתערערים, והם נדרשים לתפקיד חדש ושונה מבעבר. הנחתי שהישגי התלמידים גבוהים יותר  בזכות השימוש במחשב בהוראה. ולכן שעמדותיהם חיוביות יותר. אולם, בקרב התלמידים העמדות כלפי הכנסת המחשב ככלי חינוכי לכיתה חלוקות. יש תלמידים החרדים מהשימוש במחשב. חרדת התלמידים היא מהסיבות האלה: א.      חוסר ידע וניסיון בתפעול המחשב;   ב.      מיקום ועיצוב לקוי של חדרי המחשב  בבית הספר, וג. חרדה על רקע של מבנה פסיכולוגי מסוים. אולם יש תלמידים המצדדים בהכנסת המחשב ככלי למידה לכיתה מפני שהם בעלי רקע וידע טכנולוגיים רחבים. תלמידים כאלה משפרים את מעמדם החברתי ומצמצמים את הפער בין הידע שלהם לידע של המורים. לעתים התלמידים יודעים יותר מהמורה בעקבות גלישה באינטרנט ומציאת חומר לקריאה נוספת לפני השיעור. כמו כן שילוב המחשב בתהליך ההוראה משפר את הישגיהם הלימודיים של התלמידים.
לבסוף, הצגתי כלים להתמודדות עם מאפייני בית הספר ועמדות המורים והתלמידים כלפי שילוב המחשב  והאינטרנט כחלק משיטת ההוראה.