ניתוח מקרה טיפולי, עפ"י תיאוריות טיפוליות , תיאור התהליך המפגשים ותוצאות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 3352
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

הפקולטה ללימודי רווחה ובריאות בית הספר לעבודה סוציאלית הערכת פונה  עבודה מסכמת סמסטר א'  בקורס: שיטות התערבות בעבודה סוציאלית
1 .     נתונים ראשוניים עובדתיים נתונים דמוגרפים  שם (בדוי) גיל מצב משפחתי ארץ מוצא השכלה מצב בריאותי מקום מגורים תעסוקה  הערות  אם – פונה בת אל  47
  גרושה                  ישראל
8 שנות לימוד  תקין דירת עמידר בשכונה שנחשבת קשה.
עובדת כסייעת במרכז גריאטרי    בלילות עוסקת בזנות.
גרוש
4 8
גרוש ישראל   תיכונית  תקין   אום אל פחם פועל בהוד חפר  חצי מוסלמי חצי יהודי.
בת בכורה .
22
רווקה ישראל  12 ש נות לימוד  תקינה בבית האם מוכרת בחנות בגדים בנתניה אין חומר רב לגביה בתיק וגם בשיחות לרוב לא עולה .
 בן
2 0 רווק ישראל
1 2 ש' לימוד  בגרות מלאה .
תקין כפר סבא חייל  מוכר כחייל בודד, כמו כן  בלבול על רקע נטייה מינית.     בת
1 8.5
רווקה ישראל
1 2 ש' לימוד בעיות במערכת העיכול, עברה מס' ניתוחים כמו כן בעיות התפתחות.
בבית האם מובטלת  הוכרה כנערה במצוקה,  עברה 2 הפלות, אונס, ונסיון התאבדות כיום בהריון לא נשואה מתגוררת עם החבר בבית האם. בת  9
רווקה ישראל  עדיין לומדת תקינה בבית האם –  נמצאת במסגרת  מועדונית.
מערכת הבעיה  בת-אל בת 47, אם לארבע ילדים, גרושה מאז שנת
1 999, מתקיימת כיום מעבודתה כסייעת במרכז גריאטרי. היא עובדת במשמרות ומשתכרת שכר מינימום. בלילות עוסקת בזנות.
לראשונה המשפחה פנתה ללשכת הרווחה בשנת 1987 על רקע בעיות כלכליות בעודם נשואים, בשנת 98' החל הקשר האינטנסיבי עם לשכת הרווחה בה טען האב כי בת-אל עוסקת בזנות בלילות ומזניחה את הבית וילדיה,לטענת בת-אל למדה לעסוק כמסאג'יסטית בעבר ומתפרנסת מעיסוק זה בלילות.
 בשנת 99 כאשר התגרשה, נותק הקשר עם בעלה לשעבר ובת-אל המשיכה בקשר עם לשכת הרווחה.
במהלך השנים פנתה בבקשות שונות לעזרה כלכלית ( הנחות במס, חשבונות מסוגים שונים, הוצל"פ ועוד), כמו כן פנתה בבקשת עזרה בכל הקשור להתמודדות בגידול הילדים – סידור  במסגרות חינוכיות (כגון פנמיות וחוגים),  והסדרי ראייה עם האב.
בתחילה טופלה בת-אל על ידי עו"ס שכונתית במחלקה לשירותים חברתיים כאשר את התיק ליווה פקיד סעד. במשך השנים היו  ירידות ועליות בטיפול התיק, כאשר הילדים מטופלים במסגרות חינוכיות שונות של הרווחה (פנמיות יום, מועדוניות) .
כפי שעולה מהתיק, במהלך הטיפול בבת-אל נמצאה הזנחה רבה בגידול הילדים, בעיות בהתארגנות יומיומית במשק הבית על כל המשתמע מכך.
בין השנים 2004 עד 2006 לא נמצא כל תיעוד על טיפול במשפחה .
בשנת 2006 פנה ללשכת הרווחה בו-זוגה של בת-אל, משה (שם בדוי), אשר לימים התברר כי עימו התגוררה במרכז הקליטה מספר שנים והיה כמעין אב לביתה הקטנה. הוא פנה עקב פרידתו מבת-אל, וטען כי בת- אל עוסקת בזנות ומזניחה את ביתה הקטנה ושהוא חרד מהתוצאות העשויות להתרחש כתוצאה מכך. על כן, נתבקשה בת-אל להגיע ללשכת הרווחה. היא טופלה מספר חודשים ע"י העוסי"ת השכונתית עד להעברת התיק לידיי.
כיום בת-אל מתמודדת הן עם קשיים כלכליים והן עם קשיים רגשיים. מבחינה רגשית הקושי נובע גם מכך שאיבדה את אחיה שנרצח על רקע
לאומני, ואת אמה שהייתה לה ולילדיה כמשענת במהלך השנה האחרונה. בת-אל ציינה בשיחות בינינו כי: "אמי היית לי ולילדי חשובה מאוד, היא גידלה אותם ולי היא ממש עזרה כשהתגרשתי ובכלל, נתנה לי עצות רבות. היא נורא חסרה לי וגם לילדים במיוחד לבני". בפגישותינו שמה בת-אל דגש על בעיותה הכלכליות.  היא מודאגת וחוששת ממה יהיה בעתיד עם החובות הרבים שהצטברו. כמו כן, היא מזכירה לעיתים קרובות את העובדה שלא רכשה השכלה מספקת.
אנשים נוספים מסביבתהה אף הם דואגים לה (שכן: "תעזרו לה, היא בחורה מסכנה, המצב שלה קשה בסוף יזרקו אותה ואת הילדים מהבית").