ביטחון כמושג מופשט ובחינתו בראי הקולנוע

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 12829
מספר מקורות 36

תקציר העבודה

תוכן עניינים
תוכן עניינים. 2
מבוא. 3
הגדרת הביטחון 4
ביטחון כמושג מופשט. 8
דילמת הביטחון 12
קהילה כמספקת ביטחון 17
הגישה הליברליסטית.. 17
הגישה ה'קהילתנית' / 'קומוניטריאנית' 21
ניתוח קולנועי – המחשה ויזואלית.. 24
החברים של אלכס – לורנס קסדן / 1983.
5 אי.טי. – חבר מכוכב אחר – סטיבן שפילברג / 1982. 27
2 001: אודיסאה בחלל –  סטנלי קובריק /  1968. 30 שוקולד – לאסה הלסטרום / 2000. 33
סיכום ומסקנות.. 36
ביבליוגרפיה. 40 מבוא
צרכי הביטחון של הפרט מהווים צורך אנושי בסיסי בהתקיימותו של הפרט בעולם. הפרט לא רק יכול להישלט על ידי צורך אלא הוא אף יכול להיות המכתיב העיקרי של התנהגותו של הפרט, אשר מצידו יגייס את כל יכולותיו להשגת הצורך. אומנם רוב בני האדם הבוגרים, לרוב, שבעי רצון, מהסיפוק של צרכי הביטחון שלהם והם חשים בטוחים מספיק בחברה השלווה והיציבה המגנה מפני איומים וסכנות שונים, אך ניתן למצוא ביטוי מוחשי לצרכים אלו כאשר פונים למצבים חברתיים קיצוניים כגון כאוס חברתי ומהפכות או לחלופין למצבים אישיים קיצוניים כמו רעב, שפל כלכלי או פשע (Maslow,
1 943).
חוסר הוודאות המאפיינת את עולמנו מעלה את השאלה מתי אדם אכן מרגיש תחושת ביטחון? באיזו מסגרת הוא מקבל את אותה תחושה? והאם התחושה באותה המסגרת היא אמיתית ומוחשית או דמיונית ומופשטת?
מכיוון שתחושה היא עניין סובייקטיבי המתרחש במוחו של כל פרט, נדרש בראש ובראשונה להגדיר מהו אותו מושג ביטחון אותו אנו צריכים בחיינו, ואם הוא אכן סובייקטיבי ומופשט, כיצד הוא יכול להתקיים במציאות הבנויה על אינטראקציות של יותר משני פרטים סובייקטיביים. כתשובה לשאלה זו מוצעת המסגרת הקהילתית כמספקת את תחושת הביטחון של הפרט. העבודה תבחן שתי גישות קהילתיות ואת משמעותן ותרומתן לפתרון הקונפליקט אשר מתגלה באותן אינטראקציות. באמצעות ניתוח תוכן קולנועי תוצג ההמחשה של תחושת הביטחון המוקנית באמצעות הקהילה, חשיבותה ומהותה.