עבודה בנושא כלכלה אקטואלית-מתאים גם לעבודת סמנריון. נושא העבודה הינו -כלכלת מדינות ברית המועצות לשעבר כיום

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 6085
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

כלכלת מדינות ברית המועצות לשעבר כיום תוכן עניינים
פרק מספר 1 – מבוא וסקירה היסטורית …
3-4
פרק מספר 2 – כלכלת מדינות ברית המועצות בזמן השלטון הקומוניסטי …5-6
פרק מספר 3 – כלכלת מדינות ברית המועצות לשעבר באירופה .6-10 פרק מספר 4 – כלכלת מדינות ברית המועצות לשעבר באסיה ..11-14
פרק מספר 5 – סיבות מושרשות לבעיות הכלכליות של מדינות ברית המועצות וסיכום ..15-16
נספחים והערות …
17-19
ביבליוגרפיה –..
20 עבודה זאת תתאר את כלכלתן ותצביע על הבעיות הכלכליות של מדינות ברית המועצות לשעבר כיום. אני רוצה להראות כיצד בעיות כלכליות אלו גורמות לבעיות בתחומים אחרים במדינות ברית המועצות לשעבר, כמו למשל פשע, שחיתות, כמובן עוני, וכו' ולהפך כיצד, בעצם, בעיות בתחומים אלו הן בנוסף לתכנון לקוי הם שהביאו לבעיות הכלכליות. העבודה תנסה להסביר כיצד, למרות כמות אדירה של משאבים כלכליים בשטחן של רוב מדינות ברית המועצות לשעבר,רובן הגדול של מדינות אלו, אינן מנצלות את הפוטנציאל הכלכלי הטמון בהן להעשרת תושביהן,(פרט אולי ל-3 מדינות בלטיה) כמו מדינות מערב אירופה למשל. חלק, אומנם קטן, ממדינות אלו,דוגמת טורקמניסטאן, נחשבות למדינות לא עניות ואף עשירות אין להן בעיות תקציב, הרזרבות הפיננסיות שלהן יחסית לגודלן גדולות, אבל למרות זאת הרוב המכריע של תושביהן אינם נהנים מקצירת פירות אלו. מה שמאפיין את כלל מדינות ברית המועצות לשעבר הוא תוצר ראלי לנפש (הכולל שיכלול של רמת מחירים) יחסית נמוך (הגבוה ביותר הינו מקום 43
בעולם) וקבוצות קטנות של עשירים מופלגים לעומת אחוז מאוד גבוה של עניים. כמו כן מדינות אלו מאופיינות ב"שלטון ההון" – ישנו קשר הדוק מאוד בין הכסף הרב שמופק מהמשאבים הטבעיים, ההון האנושי, נתיבי המסחר (בעיקר של אנרגיה), שאריות של ההון הפיזי והנשק הרב שנותר מימי ברית המועצות במדינות אלו לבין האנשים, אשר יושבים בבתי הפרלמנט שלהן.
מה שהחל בשנות ה-20 של המאה הקודמת כרצון לחלוקה מחדש של ההון על פי התורה המרכסיסטית, נגמר בשנות האלפיים כהפך הגמור מחברה סוציאליסטית שבה אין מנצלים ומנוצלים.