שיטות עבודה בנוירופסיכולוגיה - סיכום

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 4514

תקציר העבודה

שיטות עבודה בנוירופסיכולוגיה מושגי יסוד אסוציאציה מצב שבו נזק מוחי יוצר מכלול של סימפטומים. למשל – אסוציאציה בין דיסלקציה ואקלקוליה (קושי בביצוע פעולות חשבון) –          מן האסוציאציה ניתן להניח ישנה סיבה פונקציונאלית ואנטומית שבגללה הנזק נוצר דווקא בשתי יכולות ספציפיות.
–          פגיעה באזור ספציפי בהמיספרה השמאלית גורמת לתסמונת גרטסמן הכוללת סימפטומים כמו: חוסר יכולת לזהות בין האצבעות, דיסאסוציאציה בין שמאל וימין, אקלקוליה ובעיות בכתיבה וחשבון.
–          נשאלת השאלה (התיאורטית) – אם יש אסוציאציה תפקודית בעקבות נזק מסוים – האם בהכרח ישנו גם קשר בין התפקודים הנ"ל? ישנן מספר אפשרויות היכולות להוביל לפגיעה משותפת של מספר תפקודים:
o       קרבה פיסית – ייתכן כי לתפקודים הנ"ל אין קשר תפקודי אלא – הם נמצאים בקרבה פיסית ולכן נפגעו יחד.
o       קלט משותף – לשני המנגנונים קלט משותף, והקלט הוא זה שנפגע.
o       טוריות – המנגנונים עובדים בטור. מנגנון אחד נפגע ומכיוון שהשני "כפוף" לו, הוא אינו מקבל את המידע הנדרש לפעילותו התקינה.
דיסאסוציה מצב שבו נזק מוחי אחד פוגע בתפקוד אחד, אך לא בתפקוד אחר שניתן היה להניח, באופן עקרוני, שייפגע גם כן. למשל – פגיעה מוחית הגורמת לאדם לאבד את היכולת לזהות ולהקריא שמות אותיות, אך לא לקרוא מילים רגולאריות. הסברים אפשריים:
–          הבקרה המוחית לצורך ביצוע תפקיד א' היא שונה מן הבקרה לביצוע תפקיד ב' וזאת למרות שעל פני השטח נראה כי התפקודים דורשים את אותה הבקרה.
–          דיסאסוציאציה בין שתי פונקציות יכולה להיות מוסברת לא ע"י מנגנוני בקרה שונים, אלא ע"י ההסבר שנפגע מנגנון קשה יותר אך המנגנון הקל יותר עדיין עובד.
דיסאסוציאציה כפולה שימוש בדיסאסוציאציה של שני חולים נפרדים משמשת להסקת מסקנה על התפקוד המוחי למשל- חולת פוסופגנוזיה – דיסאסוציאציה המבחינה בין היכולת לזהות פרצופים לבין היכולת לזהות פרטים קטנים.
2 היפותזות אפשריות – 2 מנגנונים נפרדים לזיהוי פנים וזיהוי פרטים/ זיהוי פנים הוא משימה קשה יותר מזיהוי פרטים אחרים.
שימוש בדוגמא של דיסאסוציאציה אחרת מבאר את ההבחנה:
CK – אדם שאיבד את היכולת לזהות אובייקטים בעולם, אולם יש לו יכולת מצוינת לזיהוי פנים. יכולת זיהוי הפנים שלו היא אף טובה בהרבה מיכולתו של האדם הממוצע.
מסקנה: זיהוי פנים הוא תפקוד נפרד מזיהוי פרטים ואובייקטים אחרים.
תסמונת (סינדרום) ותסמין (סימפטום) תסמונת היא הגדרה מלאכותית (ולעולם אינה שלמה) הכוללת בתוכה מגוון של תסמינים (סימפטומים), אשר בד"כ מצויים באסוציאציה זה עם זה. הערות –          ברמה הטיפולית – השימוש בתסמונות קיים בעיקר לצורך קומוניקציה בין אנשי המקצוע. למרות זאת, האינדיווידואליות של כל חולה וכל פגיעה הופכת את יכולת הגדרת התסמונות לדלה.
–          ברמה המחקרית – התסמונת (כמעט ע"פ הגדרתה) אינה מעניינת. את החוקר מעניינים התפקודים הספציפיים.
סוגי פגיעות –          שבץ מוחי (אוטם ודימום) – בד"כ בגיל מבוגר –          …
–          –          העבודה ללא מקורות