השפעת הלמידה המתוקשבת על המוטיבציה של התלמידים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 5849
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

עבודת סמינריון בחינוך השפעת הלמידה המתוקשבת על המוטיבציה של התלמידים במסגרת הקורס: הוראה בסביבה מתוקשבת  יולי 2005
תוכן עניינים
תקציר .
3
מבוא …
3
1 .       סקירה ספרותית –…
8-4
1 .1 מוטיבציה -..
4
1 .1.1 תיאורית ההכוונה העצמית –…
4
1 .1.2 חשיבות המוטיבציה בחינוך –..
5
1 .1.2.1 מדוע חשוב לטפח מוטיבציה פנימית ללמידה? . 5
1 .2.1 למידה מתוקשבת —
6
1 .2.1.1 אינטראקטיביות מתוקשבת —
7
1 .2.1.2 תפקיד המורה בסביבה המתוקשבת
7
1 .2.1.3 יתרונות וחסרונות הלמידה המתוקשבת –.8
1 .2.1.4 הקשר שבין למידה מתוקשבת למוטיבציה -..8
2 . חקר מקרה -…
11-9
2 .1 מהו חקר מקרה?
9
2 .2 אפיון בית הספר "מבואות הנגב" -…
9
2 .2.1 תקשוב במקצוע הפסיכולוגיה —
10
2 .3 מערך המחקר …
11-10
2 .3.1 שאלת המחקר
10
2 .3.2 מטרת המחקר
11
2 .3.3 אוכלוסיית המחקר -…
11
2 .3.4 השערת המחקר –..
11
2 .3.6 כלי המחקר …
11
2 .3.7 תנאי המחקר .
11
3 . תוצאות –..
20-12
4 . דיון מסכם -…
22-21
מקורות .
24-23
נספחים
30-
5 תקציר מוטיבציה של תלמידים ללמידה היא אחת הסוגיות המרכזיות שמעסיקות את מערכת החינוך.
העידן הטכנולוגי מאפשר למידה מתוקשבת, אשר מותאמת לדור התלמידים העכשווי וביכולתה להעלות, לפי מחקרים שונים, את המוטיבציה של התלמידים ללמידה בבית הספר. מן המחקרון שערכנו בקרב 29
תלמידים  מבית הספר "מבואות הנגב" עולה, כי הקשר של התלמידים עם המורה תורם יותר למוטיבציה שלהם ללמידה מאשר שילובו של המחשב, אולם המחשב ממלא תפקיד בחיזוק קשר זה וכן הוא מקל עליהם בלימודיהם.
מבוא
המוטיבציה של התלמידים ללמידה היא אחת הבעיות העיקריות המעסיקות את מערכת החינוך (איימס, 1990). מתוך מגמה להעלות את רמת המוטיבציה של התלמידים, ומתוך הבנה כי התלמידים של ימינו גדלים במציאות שבה העולם הדיגיטאלי הוא חלק מהסביבה הטבעית של החיים (סלנט, 1998), שילוב מחשבים ואינטרנט בהוראה הולך ונפוץ בבתי- ספר רבים. נטייה זו מתבססת על ההנחה שהשימוש בטכנולוגיות אלה, ישפיע על איכות הלמידה, יפתח את החשיבה של התלמידים וישפר את הישגיהם הלימודיים. למידה בדרך זו תעורר בהם עניין ותגביר את המוטיבציה ללמידה (Mistler& Songer, 2000 בתוך: וקס 2002). מחקרים רבים מראים כי למידה מתוקשבת מגבירה את המוטיבציה ללמידה. למידה מתוקשבת אינה בהכרח פועל יוצא של מערכות הלמידה הרגילות, אך גם התלמיד של היום אינו בהכרח התלמיד שהכרנו בעבר. שאלת המפתח בהצלחת למידה שכזו קשורה קשר אמיץ ליכולתנו לייצר מוטיבציה גבוהה אצל התלמיד (סלנט, 2003).