פרה סמינריון ביחסי עבודה - השביתה ברשת קופי בין - התאגדות העובדים, ניצנים סוציאליסטים בענף קפיטליסטי? האם גם העובדים יזכו לטעום מהקצפת של הקפה אותו הם מגישים?

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 4003
מספר מקורות 22

תקציר העבודה

השביתה ברשת קופי בין – התאגדות העובדים,                                       ניצנים סוציאליסטים בענף קפיטליסטי?                                              האם גם העובדים יזכו לטעום מהקצפת של הקפה אותו הם מגישים?
תוכן עניינים
מבוא
ושאלת המחקר 
ע"מ 2
פרק 1
– רשת קופי בין – סקירה ענפית, תאור ומבנה הרשת -…ע"מ 3
פרק
2 – הסכסוך בין הצדדים
2 .א. העילה להתאגדות העובדים –
ע"מ 4
2 .ב. תאור האירוע – שביתת העובדים ועמדת ההנהלה – ע"מ 5
2 .ג. עמדת ההסתדרות בסכסוך – ע"מ 6
2 .ד. בית הדין לעבודה – פסיקתו בסכסוך -.. ע"מ 6
2 .ה. המו"מ בין הצדדים ופרטי ההסכם –. ע"מ 7
פרק
3 – סיכום ומסקנות — ע"מ 9    ביבליוגרפיה –..
ע"מ 10 נספחים –.
ע"מ 11
מבוא
זכות ההתאגדות הינה זכותו של אדם לחבור לקולקטיב לשם הגשמת יעדים משותפים, דהיינו, זכותו של האדם לקדם את האינטרסים שלו באמצעות התארגנות קבוצתית.הבטחת הזכות לחופש ההתאגדות מסייעת לעובד לשמור על האינטרסים שלו ולהגשים את צרכיו, את נטיותיו ואת שאיפותיו, זכות זאת מאפשרת לעובדים ליהנות מכוחם הקולקטיבי על מנת לשפר את מעמדם במשא ומתן על תנאי עבודתם (בן ישראל, ר, 2002).      בינואר 2008 החליטו עובדי סניף אבן גבירול של רשת קופי בין לשבות וזאת במחאה על תנאי העסקתם, לטענת העובדים הם הקימו את הוועד לאחר שההנהלה הפחיתה באופן חד-צדדי את שעות העבודה שלהם, לקחה חלק מכספי הטיפים שהם מקבלים, לא שילמה להם נסיעות על פי החוק ולא סיפקה להם כיסאות לשבת עליהם במהלך ההפסקות במהלך המשמרות. ביוני 2007 פוטר אלון לי גרין בן ה-20 מתפקידו כאחראי משמרת בסניף, לאחר שניסה להקים ועד עובדים בסניף אבן גבירול. ההסתדרות הגישה תביעה לבית הדין לעבודה ואלון לי גרין הוחזר לעבודתו בצו. יו"ר הוועד אילן גרין אמר  "זה שיעור חשוב עבור העובדים של הסניף, של הרשת ושל הענף כולו", הוא אומר. "דפקו אותנו, לגמרי דפקו אותנו ואנחנו לא יכולים לשתוק עוד. אין ברירה אלא לצאת למאבק הזה ולנצח. כך הדברים עובדים. אנחנו הראשונים, אבל אני מבטיח שאחרינו יבואו עוד. אנחנו לא מתכוונים לוותר. אנחנו בטוחים שנצליח – אין לנו מה להפסיד" (סולומון,עThe Marker,, 16.1.2008) . שי כהן, מנכ"ל הרשת בישראל, סירב בתחילה להכיר בוועד העובדים שקם לו בסניף אבן גבירול, הצמוד לגן העיר בתל אביב, וזה עלה לו בפגיעה במוניטין של המותג. אותו מוניטין שאמור היה להוכיח שיש מקום למותג קפה בינלאומי בישראל, גם אחרי הכישלון המהדהד של סטארבקס בארץ.
"לא הביאו אותי לכאן כדי להתמודד עם שביתות אלא כדי להכפיל את גודלה של הרשת", אמר כהן בראיון בלעדי בגלובס  ( ניב,ש, גלובס, 30.1.2008 ). ההסתדרות בראשותו של עופר עיני תמכה במאבק וגייסה מפגני סולידריות עבור העובדים, כאשר אחד החשובים שבהם היה העברת כספי קרן שביתה על סך כ-1000 שקלים לעובד.
שאלת המחקר –  התאגדות העובדים ברשת קופי בין, האם מדובר בסימן לבאות בענף תחרותי,שהוא נטול עובדים מאוגדים?                                                                                                      בעבודה זאת אתאר בקצרה את ענף בתי הקפה והמאפיינים שלו בנושא התאגדות עובדים וזכויות עובדים, יתואר המותג קופי בין ופעילותו בישראל, הסיבות להקמת וועד העובדים ומאבקם של העובדים על זכויותיהם, פעילותה של ההסתדרות ותמיכתה בהתאגדות חדשה בענף קפיטליסטי טהור,  עמדתו של בית הדין לעבודה בסכסוך ומענה לשאלה, האם מקרה זה היווה תקדים להתארגנויות עובדים נוספות בענף המאופיין בחוקים משלו וללא זכויות עובדים?