ניתוח חברת מקדונלד'ס

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 1876
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

תוכן עניינים:
רקע
החברה -.2
מדדים אסטרטגיים –.3
מדד עוצמת היתרון התחרותי 4
מדד היתרון לגודל וצמיחה ..5
מדד החדשנות …5
מדד אסטרטגית הליבה -.6
מדד אסטרטגית עלות תועלת 6
מדד אסטרטגית הכיסוי השיווקי -…6
ניהול סיכונים בהחדרת מוצר חדש לשוק –…7
הקשרים בין נאמנות עסקית לחדשנות ורגש –7
מודל בוסטון -7
גורמים המשפיעים על התנהגות צרכנים 8
בביוגרפיה -…9
רקע החברה:
רשת מקדונלד'ס נוסדה בשנת 1940 ע"י האחים מוריס וריצ'רד מקדונלד'ס. האחים יצרו את שיטת המסעדות במתן שירות מהיר ללקוח ולמעשה גם כוננו את היסודות למסעדות מזון מהיר מתחרות שלא איחרו לבוא. ומיד הציגו האחים מקדולנד חידוש משולש:
·         האחים החליטו לוותר על שירות המלצרים לטובת שירות דלפק ומעבר מתפריט עשיר ומגוון לתפריט מוגבל ומצומצם.
·         המסעדה הותאמה לייצור המוני של מוצרי מזון פשוטים ומצומצמים במספרם ועם תהליך מוגדר של קו ייצור בהכנת המזון.
·         עקב השינויים הנ"ל וחיסכון משמעותי בהוצאות המסעדה ניתן היה להוריד את מחירי כריך הבשר ב50%.
חידושים אלו גרמו לגידול משמעותי ביותר בהכנסות המסעדה ועוררו התעניינות בעולם המסעדות בארה"ב. וכבר נמכר הזיכיון הראשון של החברה לניל פוקס שבעקבותיו עוצב הלוגו המוכר של רשת מקדונלד'ס עם קשתות הזהב.
 פריצת הדרך של החברה באה כאשר אנשי עסקים מקומיים התפעלו מן שיטת המזון המהיר והחליטו לקחת אותה צעד אחד קדימה אך לאחים מקדונלד לא היה עניין אישי לפקח על פיתוח הרעיון ברחבי המדינה ולכן הוחלט כי ריי קרוק יהפוך לזכיין הבלעדי שלהם ברחבי המדינה. עקב זאת קרוק הקים חברה חדשה ב-2
למרץ 1955 בשם "מערכת מקדונלד בע"מ" והחל לפעול במרץ להרחבת הרשת .
ריי קרוק החליט להצעיד את נושא הזכיינות ברשת וסיכם עם האחים מקדונלד על הגבלת תשלום הזיכיון ל950$ למסעדה ולדרוש דמי שירות של 1.9% בלבד עבור מכירות המסעדה. נוסף על כך, החליט קרוק להימנע ממכירת ציוד אספקה ומזון לבעלי הזיכיונות אך מקדונלד'ס רכשה או חכרה את הקרקעות עליהן שכנו המסעדות. שיטת הזכיינות של ריי קרוק הינה אחת הסיבות החשובות להצלחתה של הרשת ותוך כשנה וחצי מפעילות הרשת, היו 14 זכיינים, ובתוך ארבע שנים צמחה הרשת ל-228 מסעדות מזון מהיר תחת המותג "מקדונלד'ס" שהכנסתן הכוללת הסתכמה בסך של 37.6 מיליון דולר.
בשנים הבאות המשיכה מקדונלד להצליח ,פתחה את "אוניברסיטת ההמבורגר " להכשרת זכיינים ובשנת 1965 הפכה לחברה בורסאית. בשנת 1984 נפטר מייסד החברה ריי קרוק ,אך החברה המשיכה להתפתח ולהרחיב את תפריטה ומספר סניפיה .
כלל הכנסותיה של החברה הגיע בשנת 2004 לכ- 19 מיליארד דולר ב-31,560 סניפים ב-122
מדינות, עובדה המציבה אותה בין 500 החברות הגדולות בעולם .
פילוח שוק: הצלחתה ושיטת המזון המהיר המסחררת של רשת מקדונלד'ס גרמה לאנשי עסקים רבים אחרים להקים חברות מתחרות בתחום זה. למרות כל המאמצים, מקדונלד'ס הינה רשת המזון המהיר הגדולה בעולם כאשר מקדונלד'ס מקפידה על סטנדרטים בינלאומיים גבוהים במיוחד. בזכות כל אלה מקדונלד'ס מגישה מדי יום מזון איכותי ליותר מ-46 מיליון לקוחות בכ-30,000 מסעדות ובלמעלה מ-120 ארצות ברחבי העולם. עקב חוסר ידע מדוייק לגבי פלחי השוק של רשת מקדונלד'ס אנו יכולים להעריך כי הרשת פונה לשלושה פלחים עיקריים. כאשר הגדול ביותר הינו פלח הילדים אחריו יגיע פלח החיילים והסטודנטים ולבסוף פלח המבוגרים שנאלץ להיגרר אחרי ילדיהם.
פריסה ארצית ובינלאומית –  מקדונלד'ס פרוסה כיום בכל רחבי העולם עם מעל ל-30,000 מסעדות מזון מהיר כאשר 131 מסעדות בישראל (מתוכן 26 מסעדות כשרות).