עבודת גמר בכלכלה אקטואלית - ספורט בזמן משבר כלכלי

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 3241
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

תוכן עניינים
רקע לעבודה. 3
שוק ה-NBA. 4
הגורמים הכלכליים הקשורים לארגון והשפעות המשבר כלפיהן 5
התמודדות הארגון והקבוצות עם המשבר הכלכלי 7
מבט לעתיד. 10 ביבליוגרפיה. 11
נספחים.. 12
רקע לעבודה הכלכלה העולמית מקיפה הרבה תחומים בחיינו, כל אחד מתחבר לתחום שהוא אוהב בין אם זה כלכלה של חברות גדולות, כלכלה של פוליטיקה, כלכלת בריאות וכו'. בעבודתי החלטתי להתמקד בכלכלת ספורט בזמן משבר דרך הסתכלות בארגון ה-NBA כמראה. זהו נושא שמעניין אותי מאוד וטומן בתוכו הרבה תהיות ושאלות לעתיד.
ראשית כל ננסה להסביר את גודל המפעל שנקרא ה-NBA. פירוש השם הוא NATIONAL BASKETBALL ASSOCIATION והוא למעשה מרכז את ההצגה הטובה ביותר של כדורסל שאנו יכולים לראות כיום בעולם כולו.
תחת המפעל הזה רשומות 30 קבוצות כדורסל המשחקות בכ-
5 מדינות.כל קבוצה רשומה תחת תת-קבוצה של המפעל שמחולקת לפי מזרח ומערב ולאחר מכן מחלוקות לעוד חלוקה פנימית בתוך המזרח ומהערב ל-3 קטגוריות שונות שוב לפי מיקום גיאוגרפי המטרה היא להפחית את העומס מן הקבוצות שמשחקות גם ככה 82 משחקים בעונה הרגילה עד הפלייאוף, ככה נוצר מצב שבו לכל קבוצה יש 2-3 מסעות לאזורים רחוקים ממנה יחסית ובהם היא משחקת רצף של משחקים ע"מ להתמודד מול הקבוצות הללו ושאר המשחקים של הקבוצה הם באזורים יותר קרובים אליה גיאוגרפית. לאחר סיום העונה הרגילה נערכים משחקי הפלייאוף בין 8 הקבוצות הטובות במערב ו-8 הטובות במזרח בסדרת משחקים עד שהקבוצה הטובה במזרח והקבוצה הטובה במערב נפגשות לסדרת משחקים על אליפות ה-NBA. כפי שניתן לראות מפעל ה-NBA מרכז בתוכו אינסוף פעילויות כלכליות בין אם זה טיסות לקבוצות השונות ממקום למקום, בין אם זה אולמות כדורסל גדולים ומפוארים, כל נושא המ'רצנדייז( ממכר של חולצות,כובעים,סיכות,טלפונים וכו' של קבוצות ה-NBA) וכו'.
העניין הכלכלי סביב המפעל הגדול הזה הוא רב, רק מהסתכלות על נתוני שנת 2008
שהסתיימה ביוני(העונה של ה-NBA היא מנובמבר ועד יוני) ניתן לראות שהרווח סביב הענף הינו 3.57
מיליארד דולר, בעוד שהרווח מתפעול הארגון כלומר מהמשחקים עצמם ולא מכל התעשיות סביב הענף עמד על 293 מיליון דולר.
בעת משבר כלכלי כל כך חמור בוודאי בארה"ב שבו פועל ארגון ה-NBA ניתן לומר שאין ספק שהתעשיות סביב המותג הכל-כך יוקרתי הזה יפגעו (וגם המותג עצמו), השאלה היא לא האם הם יפגעו אם כן, אלא כיצד וכמה חזק תהיה עוצמת הפגיעה? בעבודתי אנסה לנתח את המצב דרך השוואה לעבר ועם תחזית לעתיד.