מיתוסים לגבי התנדבות ברשת

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 4583
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

התפתחות האינטרנט במאה ה21, הגידול בשעות הפנאי וכן קצב החדירה של מחשבים אישיים בבתי אב, הובילו לשינוי משמעותי בניהול ובכוח ההנעה לפעולה של אנשים בכל התחומים. כמו בסקטור הפרטי והציבורי גם בסקטור השלישי הבינו זאת והשכילו לעשות שימוש ברשת לאיסוף ואספקת מידע, גיוס והנעה לפעולה של מתנדבים וניהול כללי של הארגון.
היתרונות המוצעים למנהל ארגון ההתנדבות וכן לאחראי כוח אדם בארגון הם רבים,  כמו כן מציע האינטרנט יתרונות עבור מתנדבים פוטנציאלים, אנונימיות, אפשרות להתגבר לעיתים על מכשולים גיאוגרפיים, אפשרות לנצל זמן פנוי ביעילות מבלי לבזבז זמן על נסיעות ועוד.
אם כל זאת עדיין קיימים מיתוסים שונים בנוגע להתנדבות ברשת, מיתוסים אלו מושרשים לעיתים עמוק בחברה וקשה להתנתק מהם, למרות שעל פי רוב הם אינם נכונים או שהם רק חצי נכונים. מיתוסים אלו עלולים להוות מכשול נוסף בדרך לניצול מלא של האינטרנט בידי החברה האזרחית.  Trentman(אצל גדרון, כץ ובר, ,(2003 מציג את החברה האזרחית כגן משחקים שהכניסה אליו חופשית והשימוש בו מושתת על דמוקרטיה ושוויון. מה שמעניין לבחון בגן משחקים כזה, הוא כיצד מאורגנת הפעילות המתרחשת על כר הדשא, והאם הקבוצות מכבדות את רצונותיהן של קבוצות יריבות. בנוסף מעניין לראות האם הקבוצות השונות מצליחות לשמור על הסדר והניקיון בגן וכיצד הם מתנהגים לאנשים אחרים בגן. בבחינת המושג שנקרא התנדבות ברשת, מצאתי כי ארגון הפעילות של אותן קבוצות על כר הדשא עובר יותר ויותר לזירה הוירטואלית, הבעיה בכך היא שהרשת הינה מגרש משחקים נפרד בפני עצמו וככזה, יש לו כללים שכל ארגון חייב להבין בכדי שהניצול של הכלי יהיה יעיל.
בעבודה זו אבדוק מה הם המיתוסים הרווחים לגבי התנדבות ברשת והאם ניתן להפריכם על פי מתנדבי הרשת בישראל. המחקר יתבסס על רשימת מיתוסים שעלו ממחקר שנערך בארה"ב ובדק מיתוסים אודות התנדבות ברשת וניסיון להפריכם. תחילה אסקור את המושג התנדבות בכללי והתנדבות ברשת בפרט, לאחר מכן אציג את היתרונות שניתן להפיק משימוש מושכל באינטרנט לקידום ארגון ההתנדבות והכוח של האינטרנט בהפעלת מתנדבים, לבסוף אציג את המחקר שלי בהשוואה למחקר שנערך בארה"ב ואערוך דיון אשר יבדוק האם מיתוסים שונים לגבי התנדבות ברשת מהווים חסם להתפשטות התופעה בארגונים נוספים ובקרב מתנדבים פוטנציאלים.