סמינריון בנושא דת ודמוקרטיה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 8451
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

הדמוקרטיה בישראל והדת היהודית עבודת סמינריון המוגשת במסגרת הקורס "דת ופוליטיקה" יוני  2009, סיוון תשס"ט תוכן העניינים
   מבוא -3
    שאלת המחקר -…5         דיון ..6
   ניתוח הדיון –20    סיכום .23
   ביבליוגרפיה —
5 מבוא
דמוקרטיה- הסבר המושג:
          הדמוקרטיה היא שיטת ממשל שבה יש לאזרחי המדינה  את הזכות והיכולת להשפיע על המדיניות הציבורית ואופן ניהול ענייני המדינה בכל תחומי החיים וזאת באמצעות הכרעת הרוב שהיא הבסיס לקיומה. השפעת האזרחים מושגת באמצעות הבעת עמדה בדיונים, מחאה או הצבעה.
על-פי כללי "המשחק" הדמוקרטיים יכולת ההשפעה של האזרחים אמורה להיות בלתי תלויה במוצא, מעמד חברתי, מין, גזע, דת וכד'.
         בעולם העתיק, עת נוסדו ערי המדינה (פוליס) הייתה נהוגה הדמוקרטיה הישירה כשיטת הממשל.           עת הגידול במספר התושבים ואיגוד הערים למדינות לא היה ניתן להמשיך בשיטה זו והונהגה הדמוקרטיה הייצוגית שמהותה היא השפעה על ההחלטות באמצעות נציגים נבחרים. כיום מבטאת המילה דמוקרטיה משמעויות רבות נוספות מעבר לדמוקרטיה האתונאית המקורית. יש המפרשים את המילה דמוקרטיה ליברלית כמבטיחה לאזרח חירויות וזכויות רבות כגון חופש הדיבור, חופש תנועה, חופש התאגדות ועוד.
ככלל מבוססת הדמוקרטיה על5
עקרונות ראשיים: עקרון שלטון העם .
עקרון הכרעת הרוב ושמירה על זכויות המיעוט  עקרון זכויות אדם ואזרח –  עקרון החוק – עקרון הפרדת הרשויות – בין רשות מחוקקת לרשות מבצעת ולרשות שופטת. בכך נמנע מגוף או מפלגה מסוימת מלהפוך לדיקטטורה (נויברגר, 2004, עמוד 21).
דת – הסבר המושג:
          דת זו מערכת כלים המכילה חוקים, מצוות (המורכבות מאיסורים ומעשים) ומשפטים אשר מובדלים מהמשפט האזרחי בכך שהם נמסרו, כביכול, על-ידי גוף עליון (אל) אשר אין להרהר אחריו ואין לערער על קביעותיו.
במסגרת הדת מצווה אדם לבצע פעולות או להימנע מביצוע פעולות אף אם לכאורה אין הן נראות לו.
          הדת היהודית אינה נבדלת בעיקרה משאר הדתות העיקריות בכך שהיא מגבילה את חופש האדם ומורה לו על הכיוון בו ילך ככתוב:
"..ככל אשר צויתיך " (שמות, ל"א , י"א) יחד עם זאת רבות מה"מצוות" בדת היהודית הינן, למעשה, חוקים וציווים אשר תוקפם הוא אזרחי בעיקרו. כך למשל בבסיס הצווים היהודי המתקרא "עשרת הדיברות" עומדים, שמונה מתוך עשרה, ציווים משפטיים אזרחים גרידא. לדוגמא: לא תרצח, לא תגנוב וכו'.
          אולם עלינו לזכור כי בזמן היווצרות הדת וההלכה היהודית על מערכותיה השונות היה עם ישראל ישות מעין ישות כללית ולא מוגדרת ולאדם הפרטי היהודי מישראל, אין כל תפקידים  וחובות של אזרח המדינה (ליבוביץ', 1973, עמ' 29-28).            בדת היהודית אנו עדים למיני טקסים ומנהגים שהיא מעתירה על מאמיניה. בטקסים אלה ניתן למצוא טקסי קבלה (ברית המילה) טקסי התבגרות (בר המצווה) וטקסי פריון (חתונה) או טקסי קבורה. טקסים אלה הינם חובה לכל החפץ להשתייך לדת היהודית ומהווים נדבך חשוב בה.
הצגת שאלת המחקר           הדמוקרטיה כשיטת ממשל  דוגלת בשמירת הפרטיות ובחופש הפרט לעשות כרצונו ובזכותו לעשות כן. אין היא כופה על הפרט, בחוק, כללי התנהגות של מותר ואסור אלא במגבלות החוק. לעומת זאת הדת היהודית (וברוב הדתות) נשענת על מערכת כללי התנהגות המגבילה את חופש הפרט וכופה עליו לציית, ללא שאלות והסתייגויות למצוותיה.
אם כך, לכאורה, דת ודמוקרטיה הם הפכים גמורים. האומנם?! בעבודה זו אציג היבטים שונים                                        של הדת והדמוקרטיה אשר יבחנו את הסוגיה אשר בה התחבטו גדולי הוגי הדעות היהודיים         עבודה זו, עוסקת בדת היהודית ובדמוקרטיה בישראל, הידועה כ"הדמוקרטיה הליברלית”. שאלת המחקר בעבודה זו היא: באיזו מידה עולה הדת היהודית בקנה אחד עם הדמוקרטיה?
     מטרת העבודה לבדוק האם יש סממנים דומים בין הדת היהודית לדמוקרטיה  או שמא בין ובין זו הפער הוא גדול עד כדי חוסר התאמה בין שתיהן  העבודה תכלול את דעותיהם  והגות ליבם של הוגים רבים, המתמקדים בסוגיה זו, אשר כל אחד ואחד מגיע מתחום שונה ולפיכך יש פסיפס רחב וקשת עתירת גוונים בנושא זה ( פילוסופיה מדינית/ פוליטית, רבנות, משפט ועוד). שיטת העבודה שבה בחרתי כדי לענות על שאלת המחקר היא: דיון, אשר באמצעותו, אציג את הדעות השונות באשר לשאלת המחקר.