השפעת האחים המוסלמים לנוכחות אסלאמית רדיקאלית באפגניסטן

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 4455
מספר מקורות 21

תקציר העבודה

השפעת האחים המוסלמים לנוכחות אסלאמית רדיקאלית באפגניסטן עבודה סמינריונית ינואר 2010 תוכן העניינים
מבוא                                                                                                       3
פרק היסטורי                                                                                          4
מרכיבי העוצמה                                                                                      6
פרק תיאורטי                                                                                          7
יישום התיאוריה על מקרה הבוחן                                                         11
סיכום                                                                                                     14
ביבליוגרפיה                                                                                           15
מבוא
דת האסלאם היא אחת הדתות הגדולות בעולם, היא לימדה אנשים בני גזעים שונים לחיות באחווה ועמים בעלי אמונות שונות לחיות זה לצד זה תוך גילוי סובלנות סבירה. היא הייתה מקור השראה לציוויליזציה גדולה בה קיימו גם לא-מוסלמים חיים של יצירה ותועלת והשגיה העשירו את העולם כולו.
אולם, ככל הדתות גם דת האיסלאם ידעה תקופות בהן השרתה על חלק מן המאמינים בה רוח של שנאה ואלימות. לרוע מזלנו, חלק מן העולם המוסלמי – לא כולו ואף לא רובו – עובר עתה תקופה כזו.
על פי ההשקפה הקלאסית של האיסלאם, אליה שבים יותר ויותר מוסלמים, העולם וכל האנושות מחולקים לשניים: בית האסלאם (דר אל-אסלאם), בו שולטים החוק והאמונה המוסלמית, ושאר העולם, הידוע כבית הכפירה או כבית המלחמה (דיר אל-חארב). חובתם של המוסלמים היא להביא, בסופו של דבר, את בית הכפירה אל האיסלאם. אולם, חלק הארי של העולם עודנו מחוץ לאיסלאם, ואף בתוך ארצות האיסלאם – לפי השקפתם של המוסלמים הרדיקלים – האמונה מעורערת וחוק האיסלאם מופר (לואיס, 2002).
האחים המוסלמים הוא ארגון מוסלמי סוני בעל גישה פוליטית לאסלאם. הארגון נוסד ב-1928 במצרים בידי חסן אל-בנא לאחר התמוטטות האימפריה העות'מאנית. ארגון האחים המוסלמים מתנגד לנטיות חילוניות במדינות האסלאם, ושואף לחזרה אל תפישות האסלאם והתנגדות להשפעה המערבית.
את הקשר לאחים המוסלמים באפגניסטן אנו מוצאים דרך עבדאללה עזאם פלסטיני שנמלט לירדן לאחר מלחמת ששת הימים. הוא הצטרף לאחים המוסלמים ורכש תואר דוקטור באוניברסיטת אל-אזהר. עזאם נסע לפקיסטן במטרה להילחם בכוחות הסובייטיים שפלשו לאפגניסטן והחל ללמד ב"מכללת ההטפה והג'יהאד" שהוציאה מתוכה "מוג'אהדין" (לוחמי מלחמת קודש) רבים שהשתתפו בלחימה באפגניסטן. במקביל הוא ניהל את משרדי "אגודת העולם המוסלמי" וה"אחים המוסלמים" בפאשאואר, והיה ממונה על שליחת מורים לבתי ספר שהטיפו לג'יהאד. כחלק נכבד מעיסוקו השוטף, קיים עבדאללה עזאם נסיעות רבות מחוץ לאפגניסטן, שנועדו בעיקר לגייס מתנדבים ל"ג'יהאד". עם הנסיגה הסובייטית וניצחון הג'יהאד באמצע שנת 1989, החלו מאבקי כוח קשים בין פלגים שונים של המוג'אהדין על השאלה מי ישלוט. במשך חייו עבדאללה עזאם כתב ספרים רבים על נושא הג'יהאד (ססר, 2000).
במקרה הבוחן שנבחר, נבדוק מהם הגורמים שהביאו לנוכחות אסלאמית רדיקאלית והשפעתה של תנועת האחים המוסלמים, אשר גרמו לאי-יציבותה של אפגניסטן  והחזירה אותה מבחינות רבות הרבה שנים לאחור, ולתמיכה בארגוני טרור אסלאמיים קיצוניים כדוגמת אל-קאעדה. על מנת לבדוק נסיבות אלה, יש להכיר את הרקע ההיסטורי של אפגניסטן, את המבנה החברתי שלה ואת ההתפתחות של הפונדמנטליזם האסלאמי שהשתלט עליה. כמו כן, נביא חומר תיאורטי ונשלב פרדיגמות להסבר התופעה. שיטת המחקר בעבודה זו הינה איכותנית המתבססת על ספרים ומאמרים.