השפעת חוק עובדים זמניים על מערכת יחסי עבודה - הצגת מקרה בנק לאומי

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 6819
מספר מקורות 32

תקציר העבודה

ניצול עובדים – השפעת חוק עובדים זמניים על מערכת יחסי עבודה – הצגת מקרה בנק לאומי מוגש כעבודת סמינריון בקורס יחסי עבודה תוכן עניינים
מבוא
3
פרק 1
שינויים במערכת יחסי עבודה בישראל 5

1 .1
כללי 5

1 .2
שינויים במאפייני כוח העבודה 5

1 .3
שינויים גלובליים ומקומיים
6
1 .4
שינויים של תעסוקה – מחוזים קיבוציים לחוזים אישים 9

1 .5
העסקה באמצעות חברות כוח אדם 9
פרק 2
חוק עובדים זמניים 
1 3

2 .1
חוק עובדי קבלני כוח אדם
1 3

2 .2
התיקון לחוק עובדי קבלני כוח אדם
1 4

2 .3
יישום התיקון לחוק והשלכותיו
1 5
פרק 3
השפעת חוק עובדים זמניים על מערכת יחסי העבודה – הצגת מקרה בנק לאומי
1 7

3 .1
כניסת החוק לתוקף
1 7

3 .2
שיעור העסקת עובדי חברות כוח אדם בפרספקטיבה השוואתית
1 8

3 .3
העסקה ממושכת של עובדי חברות כוח אדם
1 9

3 .4
צמצום ההתקשרות עם קלבני כוח אדם
1 9
סיכום
2 1
ביבליוגרפיה
2 3
נספח 1 – בנק לאומי סקירה כללית
2 6
תחרותיות גוברת, השתנות פרופיל מחזורי העסקים והתקצרותם עודדו ארגונים כלכליים לחפש מסגרות העסקה גמישות וזולות יותר. חברות כוח-האדם מאפשרות לארגונים להשתמש בשירותיהם לזמן מוגבל מחוץ להסכמי העבודה הקיבוציים. לרוב הסכמי השכר ותנאי העבודה של עובדי חברות כוח אדם נחותים בהשוואה לתנאי השכר והתעסוקה של עובדים אחרים, ולפיכך הם זולים יותר.
על רקע כניסת חוק העסקת עובדי קבלני כוח-אדם (עובדים זמניים) לתוקף בשנת 2008 אבחן את שאלת המחקר: השפעת חוק עובדים זמניים על מערכת יחסי עבודה – הצגת מקרה בנק לאומי. מתודולוגיית הבדיקה הינה באמצעות סקירת ספרות תאורטית ומחקרית הכוללת, בין היתר, נתוני העסקת עובדים מהדוחות הכספיים של בנק לאומי לישראל בע"מ. מקורות אלה עוסקים בזכויות עובדים, ביחסי עבודה בהיקף התופעה ובמאפייניה.  תחילה, בפרק הראשון, אסקור את השינויים במערכת יחסי העבודה בישראל הכולל שינויים במאפייני כוח העבודה והשינויים הגלובליים והמקומיים.  אציג מספר גישות שתרמו לצמיחת הסדרי העסקה באמצעות חברות כוח אדם.   עוד בפרק זה אסקור ואנתח את תבניות ההעסקה הפוגעניות הנפוצות כיום: קבלני כוח אדם וקבלני שרותים.   בפרק השני אנסה למקד את תשומת הלב בחוק עובדי קבלני כוח אדם הכולל את יישום סעיף 12 א' לחוק. חוק העסקת עובדי קבלני כוח-אדם מנסה להתמודד בשנים האחרונות עם התופעה החברתית כלכלית של העובדים המועסקים בפרקי זמן ארוכים אצל מעסקים מבלי שנקשרים יחסי עבודה פורמלים בין המעסיק לעובדיו.
הפרק השלישי עוסק בהשפעת חוק עובדים זמניים על מערכת יחסי העבודה – הצגת מקרה בנק לאומי. קשה לאמוד את השיעור הממוצע של העובדים המועסקים בהסדרי העסקה באמצעות חברות כוח אדם בבנק לאומי, מאחר ונתונים אלה חסויים. אולם בשנת 2008 הבנק פרסם לראשונה בדוחותיו הכספיים כי 550 עובדים חיצוניים הוסבו לסטטוס עובדי בנק. נראה כי כתוצאה מיישום חוק עובדים זמניים בבנק מגמת הגידול בשיעור הסדרי ההעסקה באמצעות חברות כוח מצטמצמת כתוצאה מהרגולציה החדשה שהוחלה על המשק.
לבסוף אסכם ואציג את התשובה שלאלת המחקר