ממשל ופוליטיקה בישראל

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
קורס
ציון 84
שנת הגשה 2009
מספר מילים 1779

תקציר העבודה

ממן 14 ממשל ופוליטיקה בישראל חלק א' שאלה 2:
 היסודות הדמוקרטיים-ליברלים הבאים לידי ביטוי בקיומן של מפלגות הם: פלורלזים,הכרעת הרוב,זכויות הפרט,הגבלת השלטון,הסכמיות,חופש הביטוי,שלטון העם  ופיתוחה של תרבות פוליטית דמוקרטית.
מונטסקיה, הנמנה עם הזרם המרכזי במחשבה הליברלית-דמוקרטית, גורס שתאוות השלטון אופיינית לבני האדם, ולכן הוא טוען שיש להגביל את תאוות השלטון בעזרת מנגנונים חוקתיים דמוקרטיים-ממסדיים, כגון בחירות סדירות, יצירת דעת קהל חופשית, בתי משפט בלתי תלויים  והפרדת רשויות כאשר כל אלה ישמו ככלבי השמירה החוקתיים של הדמוקרטיה. התפיסה הליברלית מדגישה את חשיבותם של מוקדי כוח של דעות וארגונים שונים (פלורליזם) אשר מביא לאיזון כוחות במערכת פוליטית,הגבלת הסכנה של עריצות הרוב והגנה על המיעוט מפני הרוב. המחשבה הליברלית דוגלת מצד אחד בשלטון הרב אך מצד שני חוששת מעריצותו ודיכוי המיעוט ולפיכך קיים צורך של הגבלת השלטון בדרכים שונות כגון ריבוי מפלגות.
פלורליזם הינו הביטוי הערכי והמהותי של הדמוקרטיה,משמעותו לא רק ריבוי דעות אלא גם הכרה בשוני בין הקבוצות השונות במדינה ולגיטימציה של כל קבוצה לשמור על ייחודה ולפעול בהתאם להשקפת עולמה. הפלורליזם בדמוקרטיה מאפשר את חופש הדעה,והביטוי וההתארגנות ונותן לגיטימציה לפיזור הכוח והעוצמה על ידי ריבוי מפלגות והאפשרות לכל קבוצות החברה להקים מפלגות אשר תשפיע בכיוון המטרות החשובות לקבוצות השונות ותשמור על האינטרסים שלהם כגון המפלגות הדתיות בארץ השומורת על האינטרס של החרדים בנושא הגיוס והלימוד הדתי וכגון המפלגות הערביות המנסות להשפיע בסוגיות של משרד הפנים והאינטרסים של החברה הערבית בנוגע לפיתוח כלכלי ומשאבים המופנים לשיפור מצבו של המגזר,מפלגות העולים אשר ניסו למשוך תקציבים לנושאי הקליטה של העולים בשנות ה90 ועוד.
עקרון הגבלת השלטון בא לידי ביטוי עקב החשש של הדמוקרטיה מהפגיעה של הרוב במיעוט והפיכתו של שלטון הרוב לעריצות הרוב לפיכך חלק ממטרתן של המפלגות השונות היא לשמור על האינטרסים של המיעוט ולא לאפשר חיקוקן של חוקים אשר יגרמו לפגיעה בזכויות המיעוטים השונים למען אינטרסים של קבוצות חזקות יותר.
קיומן של מפלגות …