הילד החריג במשפחה ובקהילה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 2150
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

תוכן עניינים
(לפי סדר פרקים) מבוא -1
מהי משפחה-הגדרה,גישות, מאפייניה וחשיבותה –2
הילד חריג במשפחה – –3
רמות שונות של קשיים במערכת המשפחתית -4
שלבים המאפיינים את התמודדות המשפחה בהולדת ילד חריג -5
הדרכים בהם מגן האורגניזם על עצמו מדחפים רגשיים שליליים -6
רגשות ותגובות בני משפחת החריג –7
פגיעות העלולות להיגרם לאחי החריג –8
גורמים חברתיים ,תרבותיים וכלכליים המשפיעים על כושר התמודדות המשפחה -9
התערבות הקהילה -10 סיכום –11
ביבליוגרפיה –12

1 . מבוא
בשנים האחרונות חל גידול משמעותי בכמות המחקר והידע בנושא התמודדות המשפחה עם הילד החריג.
קיימת חשיבות רבה למתן דגש  מיוחד על הוריו של הילד החריג – רגשותיהם, צורכיהם.
ההורים מהווים תשתית ובסיס חיוני לגדילתו והתפתחותו של דור הילדים. בהיכרות עם הורים לילדים בעלי חריגות מסוימת, ניתן לחוש את הקשיים המרובים והמורכבים עמם מתמודדים הורים אלה, את הכאב המתמשך, את הצרכים המיוחדים של הילד החריג לאורך מעגל החיים. הורים לילד חריג אינם יכולים ליחס את הקורה להם בהווה למצבים דומים הזכורים להם מילדותם או מניסיונם האישי שלהם. על ההורים להתמודד עם שני מעגלי חיים שונים באופיים. במאפייניהם ובמשימות המתלוות להם, אשר שזורים זה בזה: מעגל החיים של הילדים הבריאים  ומעגל החיים של הילד המוגבל.(.(March 1992
במאמר שלפנינו נסקור את שלבי  ודרכי התמודדות של משפחה וחברה עם הולדת ילד בעל נכות התפתחותית (ילד חריג) נתאר לחצים ,קשיים ומשברים שעימם מתמודדות משפחות אלו . וכן את התייחסותה של החברה ותרומתה לשילוב הילד החריג.

2 . מהי משפחה-הגדרה,גישות, מאפייניה וחשיבותה.
גישות שונות ניסו להגדיר מהי 'משפחה'. אחת הגישות המרכזיות הינה הגישה המערכתית, לפיה המשפחה הינה יחידת תפקוד דינמית, אשר מתקיימת בה מערכת מאוזנת של יחסי גומלין בין נושאי התפקידים השונים. מערכת משפחתית זו מוטלת שוב ושוב ממצבי יציבות ואיזון לכיוון התפתחות ושינוי, כאשר הפרט ומשפחתו מתפתחים בתוך מערכת זו, תוך יצירת איזון ביניהם (דבדבני, חובב, רימרמן ורמות, 1997).
גישה זו תואמת את הדגם האקולוגי הרואה את המשפחה כ קבוצה חברתית ,טבעית שיש בה מערכת מאוזנת של יחסים בתוך המשפחה.
מצידה האחד קיימים ,תמיכה,עידוד,טיפוח ומצידה האחר קיימים חוקים מגבילים. כמערכת יש למשפחה תכונות קבועות, אולם עליה להסתגל לתמורות לציפיות ולשינויים המתרחשים בחברה הסובבת אותה ובחיי המשפחה עצמה (וייסקופף, 1990).
במאמרו של מנושין(
1 982) מוגדר  מבנה המשפחה כמערכת נסתרת של דרישות תפקודיות המכוונות את ההתקשרות בין בני המשפחה.
בתוך כל משפחה קיימות תת מערכות מין,גיל,תפקידים וכו' .כל אחד יודע את מקומו ותפקידו בבית.
היבט המשפחה בפרדיגמה סטרקטוראלית פונקציונאלית הינו שההורים מלמדים את הילד נורמות התנהגויות וכיצד לתפקד בחברה.
המשפחה למעשה היא זו שבונה ומפתחת  את מעמדו החברתי של הילד ע"פ הכלים אשר מקנה לו.
למערכת המשפחתית יש יחסים הדדיים עם החברה חיצונית .
למשפחה נדרש קשר מתמיד עם הסביבה זאת גם ע"מ שתוכל להיעזר בה במקרה של משבר משפחתי .