עבודה שלי שמתעסקת בשאלה מדוע עוד לא מונה שר דרוזי בממשלות ישראל עד כה?

מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 2800
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

הפקולטה למדעי החברה החוג למדע המדינה השתלבות העדה הדרוזית בתוך מוסדות המדינה כיצד עוד לא מונה שר דרוזי בכל הממשלות שהיו עד כה בישראל?
מוגש במסגרת הקורס פוליטיקה ומשטר בישראל תאריך:      4 ינואר , 2010 תוכן העניינים
מבוא –..עמ'
1 פרק א'-רקע היסטורי על הברית הדרוזית יהודית,הדרוזים כחלק מהחברה הישראלית ..עמ' 2
פרק ב'- ניתוח על פי הגישה הפלורליסטית
1 .
הגישה הפלורליסטית –..עמ'
3
2 .
השתלבות הדרוזים וחוסר ייצוג בממשלה בראי הגישה הפלורליסטית -עמ'
4 פרק ג'- ניתוח על פי הגישה האליטיסטית
1 .
הגישה האליטיסטית עמ'6
   2. השתלבות הדרוזים וחוסר ייצוג בממשלה בראי הגישה האליטיסטית -..עמ'7
סיכום ומסקנות –..עמ' 9
ביבליוגרפיה .עמ'10 מבוא
            בחרתי לעסוק בנושא קהילות מיעוטים והמדינה, והתמקדתי בהשתלבותה של העדה הדרוזית בתוך המדינה ומוסדותיה השונים. לפי מקורות היסטוריים הקשר בין הדרוזים ליהודים נוצר עוד לפני הקמת היישוב היהודי בארץ ישראל ולכן הברית ביניהם נחשבת לעתיקת יומין (עזריאלי
1 989, 1).
            ניתן לראות כי גם כיום הברית הזאת עדיין קיימת והתהדקה לא מעט. אחד  המניעים שגרמו לי לבחור דווקא בנושא זה, הוא עצם היותי בן לעדה הדרוזית שמייצג את כל מה שהצעירים הדרוזים עוברים היום במהלך חייהם במדינה, ומשקף את השתלבותה של העדה הדרוזית בתוך המדינה. לאחרונה נשמעת רבות השאלה בקרב הציבור הדרוזי-כיצד עוד לא היה ייצוג דרוזי בממשלות ישראל שהיו עד כה?
אבחן שאלה זאת בראי שתי גישות מחקר: הגישה הפלורליסטית, והגישה האליטיסטית.             השערתי היא שהגישה הפלורליסטית תציג אבחנה בין הייצוג הדרוזי לייצוג היהודי המתקיים בחברה באיוש משרות הנחשבות לנכבדות, אף שמתקיימת העדפה לייצוג היהודי (להוציא את התחום הצבאי). כגון: משרדי ממשלה, מפעלים ביטחוניים (רפא"ל ואלביט מערכות) וההתייחסות למגזר כאל קבוצה שעוד לא הוכיחה את עצמה. גם עוצמת התשומות החלשה שהעדה מפעילה על הממשל הישראלי הן סיבות ראשיות לאי ייצוג של העדה בממשלה על ידי שר מכהן.
השערה נוספת היא בראי הגישה האליטיסטית, שתציג אבחנה בין האליטה הדרוזית לאליטה היהודית, השערתי היא שהגישה תציג את האליטה הדרוזית כחלשה יחסית לאחרת, ושאינה מגיעה למצב שיש בכוחה להוביל לשינוי ביחס של הממשל לעדה. אליטה זאת, מצטיירת כחלשה יחסית לאליטות היהודיות מסיבות כלכליות וחברתיות. קיימת בעדה הדרוזית התפלגות בנושא הייצוג של העדה בתחומים השונים בחברה. מחד גיסא, יש הרואים בשיפור היחס של הממשל בנושא מתן ביטוי וייצוג דרוזי כשינוי בתפיסת הממשל כלפי העדה. המצב החדש מציג מתן הזדמנויות שוות וחדשות שלא היו קיימות לפני כן, והוא רק במגמת שיפור, שבסופו תוביל לשוויון מלא של הדרוזים בחברה הישראלית. מאידך גיסא, יש הרואים בייצוג שר דרוזי נושא הכרחי להשתלבות מלאה ושווה בחברה הישראלית, ומייחסים חשיבות מועטת לשיפור בשילוב הדרוזים בתחומים האחרים.