השפעת ההפסקה הפעילה על הפחתת האלימות בבית הספר

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 4755
מספר מקורות 32

תקציר העבודה

תוכן עניינים.
פרק 1 : מבוא  2
1 .       הצגת הבעיה .
2            
2 .       מטרות המחקר –…
2
3 .       שאלת המחקר הראשית 2
4 .       תוצר לימוד  ..2
פרק 2 : ביבליוגרפיה מוארת (סקירת ספרות) …3
אלימות   -…3
גורמים לאלימות –..4
אלימות בבית הספר -…5
הפחתת מידת אלימות בבית ספר -.6
שאלות המחקר 7
פרק 4: ממצאים  –..8
פרק 5: דיון  ..11
·      סיכום    –14
ביבליוגרפיה  .15
נספחים –17
·      מתודולוגיה -18
·      ראיונות –22
·      תצפיות –56
·      שאלונים -…63
·      כרטיסיות -.68
פוסטר –73
פרק א: מבוא.
  המציאות בבתי הספר בישארל בשנים האחרונות רוויה באלימות. כמעט כל יום אנו קוראים ושומעים אם זה בעיתונות או בטלוויזיה וכו' על מקרי אלימות בקרב בני נוער ותלמידים בבתי הספר: "תלמידי כיתה ו' חנקו את שני חבריהם לבית הספר עד שאיבדו את הכרתם". "בן 16
מרחובות איים לרצוח תלמידים מכיתתה של חברתו", "נקמת תלמידי כיתה י' שהושעו- הצתת מכוניתה של מורתם" (כותרות מעיתון ידיעות אחרונות יוני 2007) ·     הצת הבעיה.
כמנהלת בית ספר פרטי, אני רואה במציאות הזאת כבר איננה רחוקה מהמציאות הקיימת בתוך בית הספר שהריני אחראית על ניהולו. במהלך שנות עבודתי בבית הספר מורגשת עלייה בהיקף, בשכיחות ובעוצמת מקרי האלימות (אלימות תלמידים כלפי תלמידים, תלמידים כלפי מורים, מורים כלפי תלמידים) המדווחים על ידי מחנכים, מורים, תלמידים והורים. ובמיוחד דיווחים על מקרי אלימות והצקות בזמן ההפסקות. מציאות זו מעמידה אותנו כיום (כבית ספר) ומעמידה אותי כמנהלת של בית הספר היסודי וחטיבת הביניים מול אתגר שמחייב נקיטת דרכי פעולה, ודרכי התערבות שונות מגוונות ומורכבות להתמודדות עם תופעה מורכבת כמו תופעת האלימות המופיעה בין היתר בזמן ההפסקות, זמן שבו אמורים התלמידים להנות ולהירגע.  ·     מטרות המחקר מתוך הנחה כי מתן פעילות בזמן ההפסקה מביא מצד אחד להנאה והרגעה של התלמידים ומצד שני להפחתת אלימות, אז התכוונית:
1.       לבדוק את מידת השפעת ההפסקה הפעילה על רמת האלימות בזמן ההפסקה,
2 .       להקנות ערכים שונים לתלמידים.
3 .       לבדוק את עמדות המורים והתלמידים כלפי ההפסקה הפעילה. ·     שאלת המחקר השפעת ההפסקה הפעילה על הפחתת האלימות בבית הספר ·     תוצר לימוד.
·         סקירה באופן ביקורתי תוך אימוץ סגנון אקדמי את הספרות הרלוונטית להיבט הלקוח.
·         ניתוח באופן ביקורתי את תוצאות החקירה של היבט סמויים מתוך התנסות מקצועית והצגת הממצאים בדו"ח.
פרק: א ביבליוגרפיה מוארת.
אלימות נוער בכלל ואלימות בבתי הספר בפרט הן סוגיות שזכו בתקופה האחרונה לתשומת לב רבה מאד בספרות העיונית והמחקרית. בספרות שבחנה את צורות ההתנהגות האלה ניתן למצוא מספר רב של הגדרות, ומסתבר כי הן משתנות עם הזמן. למשל, במשך שנים רבות לא הייתה התייחסות לצורות התנהגות שניתן לראותן כרמות נמוכות של התנהגות אלימה: איום, הטרדה, קללות ופגיעה ברכוש של התלמיד. לאחרונה חל שינוי, וההגדרה והתיאור נוטים להתייחס למלוא הטווח של צורות ההתנהגות שניתן לראותן כביטויים של אלימות בבית הספר ( בנבנישתי, חורי-כסאברי ואסטור, 2006 ). המושג אלימות מתייחס למגוון רחב של פעולות מזיקות אשר נעשות על יד אדם אחד או יותר ופוגעות בפרט או בחברה ( הורוביץ, 2006 ).
בעת אומדן כמות הדיווחים המגיעה למשרד ההנהלה ולצוות הטיפולי בבית הספר נוכחנו לדעת שבשנת הלימודים האחרונה (2006-2007) עמד מספר הדיווחים על מקרי האלימות בזמן ההפסקה על 46 דיווח בחודש לעומת 21 דיווח בשנת הלימודים הקודמת (2006-2005) – כמעט עליה של 50%, ולא רק זאת אלא בשנה האחרונה בשונה משאר השנים ביטויי ותופעות האלימות השתנו ונעשו יותר חמורים כך למשל קיבלנו מספר לא מועט של דיווחים על שימוש תלמידים בכלים חדים, מעשי וונדליזם ופגיעות ברכוש בית הספר וברכוש המורים עצמם.