פונדמנטליזם בקרב הדתות המונותאיסטיות ופעילות האסתשהאד בקרב מתאבדים ומתאבדות בדת האיסלאמית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 11449
מספר מקורות 27

תקציר העבודה

תקציר תופעת הפונדמנטליזם הדתי צוברת תאוצה בקרב שלושת הדתות המונותיאיסטיות, ובהמשך ישיר לכך בעיקר בדת האסלאמית. עבדה זו דנה בסוגיית תופעת הפונדמנטליזם בקרב הדתות ובוחנת בהתמקדות את תופעת ההתאבדות בקרב יוצאי תנועות אסלאמיות ואת הקשרה לחזרה לדת.
הפונדמנטליזם האסלאמי על פלגיו השונים משתנה כיום, בעקבות הצטרפותן של נשים מתאבדות לחוגיו השונים של הטרור האסלאמי. בהמשך ישיר לכך ניתן לצפות את ההשלכות מרחיקות הלכת שיובילו, אולי, לדרך בה התרבות החברתית של אוכלוסיית האסלאם הרדיקלי תשתנה לכיוון העולם המערבי. בניסיון לתאר את תופעת פיגועי ההתאבדות בקרב נשים וגברים, נמצא דמיון בין מחבלות מתאבדות למחבלים מתאבדים מבחינת מאפייניהם וכן מבחינת השלבים בביצוע המעשה. המאפיינים המרכזיים שהועלו במהלך הסקירה ונמצאו זהים הם גיל צעיר יחסית, סטאטוס רווקים, ללא קשר הדוק לדת האסלאמית וללא בעיות נפשיות.
נמצא כי השוני המרכזי הקיים בפרופיל המתאבד/ת מתייחס למצב הסוציו אקונומי, לרקע
הרגשי ולמטרה. רב הנשים יוצאות לפיגוע ממניעים אישיים ואילו הגברים פועלים מתוך מניע מיליטריסטי. בנוסף, נמצא כי פרופיל מתאבד משתנה עם הזמן, אך שומר על צביונו הכללי וכן, כי ישנם תהליכים שונים שעוברות נשים השייכות לפונדמנטליזם האסלאמי ושליחתן להתאבד כמחבלות. בנוגע לשלבי המעשה נמצא כי שלבי ההכנה הם זהים ומתחילים בשטיפות מוח והכנות מעשיות לביצוע פיגוע התאבדותי. ובאשר לסוגיית הגורמים השונים נמצא מכנה משותף מגדרי אך בחלק מהמקרים קיים שוני בין המינים. לאורך העבודה קיימות השערות מרכזיות: ההשערה הראשונה מתייחסת לדואליות של המופתים הפונדמנטליסטים בנוגע לסוגיית מעמד האישה. על-אף החותם שהשאירה הקדמה, עדיין לא קיים שוויון זכויות בין נשים לגברים, חרף זאת המופתים שולחים כיום, גם נשים לקרב. מאחורי עובדה זו מתעוררת השאלה- מדוע? כיפוף החוקים למען מטרה לאומנית מותיר את השאלה המזעזעת בנוגע לערך חיי האדם ובהמשך לכך: מה עלול לקרות הלאה, בשם קדושת האל?. ההשערה השנייה מתייחסת למניעי המתאבד/ת והאם יש קשר לקונספירציה המלחמתית של מנהיגי האסלאם אשר אותה ניתן לבחון על-ידי שליחת שאהיד/ה למלחמת הג'יהאד. נמצא כי לא בכל המקרים, ואף לא ברובם, פעלו המתאבדים ממניעים אישיים בעוד שנטען על ידי מנהיגי האסלאם המטיפים לאסתשהאד כי המניע הוא לאומני. בעבודה זו פוענח חלק מההיגיון העומד מאחורי תופעת האסתשהאד: המתאבדים פועלים ברובם ממניעים אישיים ולא לאומניים, ובחלקם מושפעים משטיפות מוח לאחר משבר אישי כלשהו אשר מערער את יציבותם. אי לכך נטען כי פעולת ההתאבדות היא אכן קונספירציה מלחמתית.