סמינריון בקורס תקשורת- יצרים ורגשות בנושא - השפעת הפורום האינטרנטי על היוצאים לשאלה !!!!!! כולל שאלון מחקר

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , , , , , , , , ,
ציון 100
שנת הגשה 2009
מספר מילים 6206
מספר מקורות 22

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא -..1
רקע תיאורטי -..2-9
תהליך היציאה לשאלה –…2
גורמים ליציאה לשאלה –…4
גיבוש זהות ה"עצמי" בקרב היוצאים לשאלה –..5
קבוצות תמיכה וקבוצות תמיכה מקוונות …7
מתודולוגיה –.10 ממצאים –11-13
·         נתונים כלליים –11
·         פורום היציאה לשאלה –..11
·         גיבוש הזהות בקרב היוצאים לשאלה -..12
·         תהליך היציאה לשאלה –.13
דיון ומסקנות …14-16
משתמשי הפורום כיום –..14
משתמשי הפורום בזמן תהליך היציאה לשאלה -…15
דתיים לאומיים לעומת חרדים .16
סיכום …17
ביבליוגרפיה -18-19
נספחים —
20-22
·         שאלון המחקר -21-22
רשימת תרשימים:
תרשים 1 11
תרשים 2 11
תרשים 3 13
תרשים 4 13
תרשים 5 13
תרשים 6 13
מבוא
"בדרך הביתה פתאום הכתה בה ההכרה. את כל האנשים שסביבי היום, החברים הנפלאים שלי, הכרתי פה בפורום. עזבתי את העולם החרדי לפני שלוש שנים, בגיל שבו כבר יש לבן אדם את החברים שהלכו איתו כברת דרך, לא שכולם סובבו את הגב אבל מטבע הדברים, נוצר ריחוק.
אני מסתכלת על עצמי היום ולא יכולה לדמיין את חיי בלי החברים שרכשתי פה.
מנסה להתבונן על זה "מהצד" ודי נפעמת , מעגל חברתי שלם נעלם עם היציאה, והמעגל החדש הזה שיש לי היום הוא ממש לא מובן מאליו, עד כמה שמרגיש לי כאילו הוא היה שם תמיד". (אלמונית).
דברים אלו נכתבו על ידי יוצאת לשאלה בפורום "תפוז" ליוצאים לשאלה, הפורום המרכזי של קהילת היוצאים לשאלה, שמטרתו לסייע ולתמוך ביוצאים בזמן התהליך ואחריו.
המעבר מהחברה הדתית –חרדית לחברה החילונית הינו נושא המאפיין בצורה משמעותית את החברה הישראלית, ולכן מעסיק חוקרים ישראלים רבים. התהליך הקשה אותו עוברים הצעירים אינו מובן מאליו ומצריך מידה רבה של תמיכה נפשית, עובדה זו עוררה בי את הצורך לחקור תהליך מרתק זה.
 החברה הישראלית נוטה לקרוא לתהליך ייחודי זה "חזרה בשאלה" כהיפוכה ל"חזרה בתשובה". עמותת היל"ל (העמותה ליוצאים לשאלה) ראו לנכון לשנות את ההגדרה הזו. לטענתם המונח "תשובה" הינו מונח יהודי ולכן המונח "חזרה בשאלה" מניח כי בעברם החרדי היו "היוצאים" בתשובה ( כלומר היו להם תשובות לשאלותיהם) ועכשיו איבדו את תשובותיהם. העמותה טוענת כי מצב השאלה מייצג את המצב הטבעי של ההוויה והתודעה ולפיכך המונח " יציאה לשאלה" מבטא התקרבות למצב הרצוי הזה ( ברזילאי,2004). בעבודה זו בחרתי לאמץ מונח זה ולעשות בו שימוש במהלך המחקר.
עבודה זו מתמקדת באמצעי סיוע אחד, התמיכה המקוונת. נמצא כי דווקא הפורום האינטרנטי מהווה נדבך מרכזי בחייו של היוצא בשאלה וזאת בעיקר בזכות הדיסקרטיות שהוא מאפשר. המחקר הנוכחי , ינסה לבחון על ידי בחינת השאלה הבאה באמצעות שיטות איכותנית: מה מקומו של הפורום  בתהליך היציאה לשאלה? מהן התרומות של הפורום לתהליך ולגיבוש הזהות של היוצא ומה מקומו בחייו כחבר בקהילת היוצאים לשאלה?
השאלה תיבדק תחילה על ידי סקירה של תהליך היציאה לשאלה, השענות על תיאוריות העוסקות בתהליכי התבגרות ובחינת התמיכה בכלל והתמיכה המקוונת בפרט. הליך המחקר מתבסס על שאלונים שבעזרתם נבחן מקומו של הפורום בחייהם של היוצאים תוך בחינת יתרונותיו של הפורום להבשלת התהליך והזהות של היוצאים.