לקחי פרשת אנרון בהיבטי הממשל התאגידי

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 4920
מספר מקורות 22

תקציר העבודה

פרשת אנרון עבודה סמינריונית -מרץ 2010 תוכן העניינים
מבוא
שאלת המחקר השערת המחקר ממשל תאגידי וחשיבותו תפקיד רואי החשבון בתחום הממשל התאגידי פרשת אנרון חוק סרבנס אוקסלי לקחי פרשת אנרון בהיבטי הממשל התאגידי דיון וסיכום ביבליוגרפיה מבוא
תאגיד אנרון היא חברת אנרגיה אמריקנית שבסיסה היה ביוסטון שבטקסס.
לפני קריסתה העסיקה אנרון כ-21,000 עובדים והייתה אחת החברות הגדולות בעולם בתחומי החשמל, הגז הטבעי, ייצור הנייר והתקשורת. הכנסות החברה עמדו בשנת 2000 על כ-111 מיליארד דולרים, דבר שזיכה אותה בתואר "החברה החדשנית ביותר בארצות הברית" במשך שש שנים רצופות. בסוף שנת 2001 קרסה החברה בפשיטת הרגל הגדולה, המסובכת והמתוקשרת ביותר בכל הזמנים. התגלה כי החברה דווחה מאזנים שקריים לאורך זמן באופן שיטתי ומונחה מלמעלה, ויצרה תרמית חשבונאית מתוכננת ומתוחכמת. מחיר המניה צנח תוך כמה שבועות משיא של קרוב לתשעים דולר לסנטים ספורים. בבדיקה לאחור התגלה גם כי בכירים בחברה סחרו במניות על בסיס מידע פנים, עבירה חמורה ביותר בארצות הברית.
בעקבות השערורייה הוגשו תביעות נגד בכירי החברה. חלק מהדירקטורים בחברה יישבו את התביעה נגדם על ידי תשלום סכומי כסף משמעותיים מכיסם הפרטי. קנת' ליי, המנכ"ל ולשעבר יו"ר החברה וג'פרי סקילינג, המנכ"ל לשעבר, נשפטו על חלקם בפרשה. בנוסף נתבע ליי גם על ידי ה-SEC בסכום של כתשעים מיליון דולר. ליי טען לחפותו בחלק מהסעיפים בטענה שהסובבים אותו הוליכוהו שולל. ב-
5 במאי
2 006 הורשע ליי בכל ששת סעיפי האישום שבהם הואשם. סקילינג הורשע ב-19 מתוך 28 סעיפי אישום.
ליי נפטר ב-5 ביולי 2006 מהתקף לב בטרם נגזר דינו. סקילינג נדון ל-24 שנות מאסר וכן חויב להחזיר לקרן הפנסיה של אנרון עשרים ושישה מיליון דולר מכיסו. תאגיד רואי החשבון ארתור אנדרסן, שהיה אחד הגדולים והמובילים בתחומו, פורק מכיוון שחתם על המאזנים מבלי לגלות את התרמית בהם. המילה אנרון הפכה בעקבות השערורייה למילה נרדפת לתרמית זדונית ולשחיתות תאגידית.
נספח לפרשת אנרון היה סיפורה המדהים של חברת ראיית החשבון הגדולה והותיקה "ארתור אנדרסן" שהייתה אחראית לבקרה חשבונאית על חברת אנרון. כשהחלו החשדות לעלות, החלו במשרדי אנדרסן לגרוס מסמכים הקשורים לאנרון. תאגיד אנרון הפך לסמל לתופעה שבה רואי חשבון נכשלים לחשוף הונאות מסיביות בראיית חשבון. בכתב האישום נגד ארתור אנדרסן, משרד רואי החשבון המבקר של תאגיד "אנרון", הואשמו בהפרת חוקים פדראליים היות והם "ידעו, היו מודאגים, אך עדיין טייחו, או התעלמו מהונאות חשבונאיות של אנרון". אנדרסן לא מילאו אחר חובתם ואחריותם המקצועית בהקשר לביקורת החשבונאית של הדו"חות הכספיים של אנרון או את חובתם להביא לידיעת מועצת המנהלים או ועדת הביקורת או הביקורת הפנימית את דבר העסקאות עם צדדים קשורים .
סוגיית ניגוד האינטרסים לפיה שכרם של רואי החשבון נקבע ומשולם ע"י הגורמים או החברות אשר על דו"חותיהם הכספיים הוא אמור לחוות דעתו , תפסה תאוצה על רקע החקירה נגד אנרון, נטען שאנרון היה הלקוח השני בגודלו של ארתור אנדרסן, שהניב בערך 50 מיליון דולר שכר טרחה בשנה, חברת רואי החשבון לחצה על השותף ממשרדה אשר מבצע את הביקורת החשבונאית לשדל ולשווק שירותי יעוץ משתלמים לאנרון, והתוצאה הייתה ניגוד אינטרסים. בעקבות הרשעת החברה בשיבוש הליכי משפט, היא איבדה את אמינותה, הנכס החשוב ביותר של חברת ראיית חשבון וקרסה אף היא. לימים זוכתה, אך היה זה כבר מאוחר מדי מבחינתה. (סמית ואמשווילר ,2003)   העבודה תעסוק בפשיטת הרגל, גורמיה, מהלכה והלקחים שנלמדו ממנה.
שאלת המחקר שאלת המחקר בעבודה זאת היא " מהם לקחי פרשת אנרון בהיבטי הממשל התאגידי? " השערת המחקר כשלים בתחום הממשל התאגידי והבקרה החשבונאית הביאו לקריסת אנרון.
8
העבודה ללא אזכור מקורות בגוף הטקסט