פרקטיקום התערבות קבוצתית עם בני נוער בסכנת נשירה מלימודים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2002
מספר מילים 13053
מספר מקורות 54

תקציר העבודה

מוגש במסגרת דרישות פרקטיקום בלימודי המוסמך בעבודה סוציאלית                                                        יולי, 2002
תוכן העניינים
מבוא                                                                             ע"מ                                3-4
פרק 1
נוער בסכנת נשירה                                                             ע"מ                              5-9
פרק 2
הקבוצה ככלי התערבות                                                      ע"מ                            10-11
משמעותה של קבוצת הגיל בתהליך ההתבגרות                                                            ע"מ                           
1 1-14
פרק 3
הרציונל להקמת קבוצת בני נוער המועמדים לנשירה                                                      ע"מ                            15-16
פרק 4
מטרות ההתערבות                                                              ע"מ                         
1 7-18
מבנה הקבוצה הרכב המשתתפים                                                              ע"מ                         18-21
קבלת המשתתפים לקבוצה                                      איתור המשתתפים   שיטת ההתערבות                                                                 ע"מ                        23
פרק 5
ההפעלה                                                                           ע"מ                       24-27
שלב העבודה                                                                      ע"מ                      
2 8-33
סיום ופרידה                                                                        ע"מ                      34-35
פרק 6
מסקנות והערכת ההתערבות                                                    ע"מ                     
3 6-43
סיכום                                                                                 ע"מ                      44-45
  ביבליוגרפיה                                                                          ע"מ                   
4 6-49              עיקר הנשירה מבית הספר מתרחשת לאחר המעבר אל בית הספר התיכון ומיון התלמידים למסלולי לימוד. בישראל, כ- 12% מכלל השנתון לא לומדים בכיתה י' , שיעור זה גדל לכ- 17% מכלל השנתון במהלך כיתה יא' (עיבוד נתונים- מלמ"ס 1999). בדומה לתהליך נשירת שיער מתחיל גם תהליך הנשירה מבית הספר זמן רב לפני שחל הנתק בפועל. הוא אינו מתחיל ביום שבו היועצת מזמינה את הנער/ ה לשיחה או קצין הביקור הסדיר לוקח אותם לביקור בפנימייה. הדבר מתחיל זמן רב קודם לכן, לפעמים כבר בגיל הגן, עקב נסיבות משפחתיות כאלה ואחרות. ילדים אלה חשים כבר מגיל צעיר שהם אינם מתאימים, שלא אוהבים אותם ולא מעריכים אותם, שהעזרה המושטת להם אין בכוחה להושיע (יריב, 1995).
שלב ההתבגרות הוא פרק התפתחותי בחיים, שכרוכים בו שינויים בתחומים רבים: שינויים פיזיים, שינויים בתפיסות ובעמדות, שינויים מוסריים ושינויים חברתיים. במקביל מתרחשים שינויים מערכתיים ומבניים, השינויים האלה מושפעים מהאינטראקציה שבין הפרטים לבין הציפיות החברתיות (Walsh, 1980 ).
            התפתחותו של יחיד מתרחשת בתוך מעגלים התפתחותיים של יחידים אחרים במשפחה ובסביבה החברתית הקרובה. התאמתו והסתגלותו של היחיד מתרחשות, באופן בלתי נמנע, בתוך ציפיות משפחתיות וחברתיות, והן מלוות בלחצים רבים ובמצבים של מתח מתמשך (Duvall,
1 977 ). כדי שיחיד ומערכת יוכלו לעמוד בתהליך ההתפתחותי הזה עליהם למלא משימות מתאימות, המאפשרות להתמודד בהצלחה עם המעבר משלב התפתחותי אחד לשלב התפתחותי אחר בחיים. ההתאמה וההסתגלות מחדש נדרשות מכיוון שכל שלב התפתחותי חדש מחייב אימוץ נורמות וחוקים אחרים (Carter & McGodric, 1980 ). בבית הספר קיימים חוקים ונורמות התנהגות שעל התלמידים למלא במסגרת חובותיהם, לא כל התלמידים מצליחים למלא חובות אלו מסיבות שונות, ועם הגיעם לתיכון הדרישות ההתנהגותיות גבוהות יותר. כאשר תלמידים לא עומדים בדרישות ולא ממלאים את חובותיהם הם עלולים למצוא עצמם מחוץ למסגרת.
ההתמודדות עם תלמידים המפריעים בכיתה, המתנהגים בתוקפנות, או אינם מתנהגים בהתאם לנורמות וחוקים של בית הספר הנה אחת המשימות הקשות המוטלות על המורה והצוות הבין- מקצועי בבית הספר. העבודה המתוארת להלן מציגה מודל לעבודה קבוצתית עם מתבגרים שנמצאים בסיכון לנשירה מבית הספר עקב הבעיות שתוארו לעיל. עבודה זו משלבת בין החומר התיאורטי בנוגע לסכנת נשירה של בני נוער מתבגרים ממערכת החינוך לבין תיאור וניתוח התנסות בעבודה קבוצתית שנעשתה עם מתבגרים בגילאי 15-16 שהוגדרו כמועמדים פוטנציאלים לנשירה ממערך הלמידה.