סמינריון בנושא הדילמות המוסריות הגלומות במושג יהלומי הדמים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 10062
מספר מקורות 30

תקציר העבודה

  תוכן עניינים                                                                                 עמודים פרק א- מבוא                                                                             2-1
פרק ב- יהלומים – רקע                                                               3-4
פרק ג- הבעיה הפילוסופית                                                          5-11
פרק ד-  ההיבט המשפטי של הבעיה                                             12-20 פרק ה – הקשר בין מסחר מוסרי ביהלומים לזכות לחירות                        21-
5                                                          פרק ו –   סיכום                                                                                      26-27         פרק ז – רשימה ביבליוגרפית                                                    28-31                             פרק א' : מבוא נושא המחקר הינו סוגיית המסחר ב'יהלומי דמים', המכונים 'יהלומי המחלוקת' ו'יהלומי הסכסוך'. חשיבות הנושא לתחום המחקר הוא העלאת הסוגיה של הפרת זכויות אדם אלמנטאריות במדינות אפריקה על ידי בעלי המכרות וארגוני הטרור.
תרומתו של הנושא למחקר טמון בבחינת כלל האספקטים המובאים במחקרים אקדמיים, המתארים את ההלימה בין ניהול נושא יהלומי הדמים של מדינות העולם לבין מיגור תופעת הסחר ביהלומי הדמים, כשבתווך עומדות דילמות מוסריות בפני סוחרי היהלומים. הסוגיה העומדת בפתח דיון זה, תבחן את השפעת המסחר ביהלומי הדמים על חיזוק תשתיתם של ארגוני הטרור, ניצול עובדים ופגיעה בזכויות אדם בסיסיות. תחילה, נסקור את מקורם של היהלומים, נבין את המשמעות העמוקה של הביטוי 'יהלומי דמים', ולאחר מכן נדון בבעיות המוסריות הקשורות במסחר ביהלומים שמקורם באזורים מעוררי מחלוקת, תוך התמקדות בשלוש מהן:
ניצול עובדים, מימון נשק לארגוני טרור והלבנת כספים. העבודה תמחיש את תגובותיהן הנסערות של מדינות העולם ודרכי פעולתן במטרה למגר את תופעת הסחר ביהלומי הדמים, באמצעות קמפיינים תקשורתיים, לחץ ציבורי וכלה בפתרונות משפטיים, ועדות ותהליכים בינלאומיים מוסכמים.
מטרת העבודה הינה להעלות את סוגיית יהלומי הדמים לסדר היום הציבורי, תוך למידה והבנת מקורם של יהלומי הדמים בעולם. העבודה תבחן את הפער העצום בין המוצג בקדמת הבמה לבין המתרחש מאחורי הקלעים, הבא לידי ביטוי בסוגיית יהלומי הדמים. היהלום הטהור, מנקר העיניים, הניצב בחנויות יוקרתיות ועל צווארן וידיהן של נשים רבות, מסווה סיפור טרגי של ניצול, רצח וטרור, בעוד שהתפאורה איננה משתנה. יהלומי הדמים, כמו תופעת הזנות בעולם, הנן דוגמאות לשילוב המורכב בין  מוסר ועסקים, להצטלבות בין זכויות ועקרונות, וכן לדילמה המוסרית בין השגת תועלתנות, עשיית צדק ושוויון ועמידה דווקנית על הזכות לחירות. סוגיית יהלומי הדמים מעלה על פני השטח את התמודדותם של סוחרי היהלומים עם מגוון רחב של שיקולים, עקרונות ודילמות מוסריות. המציאות החברתית המודרנית מעלה על נס את הזכות לחירות, הגשמת העצמיות, חופש הקניין, שאיפה להגשמה עסקית וכלכלית, כשמנגד עומדים עקרונות המוסר הצדק והשוויון. עבודתנו תבחן ותנתח את הדילמות המוסריות והבעיות המשפטיות העולות מסוגיית 'יהלומי הדמים' כשבראשה המתח בין הפיתוי הקל ביהלומים אלו לבין הסבל הרב שהמסחר בהם יוצר. שאלת המחקר מהן הבעיות המוסריות הגלומות במושג 'יהלומי דמים' ? האם על סוחרי היהלומים להפעיל שיקולי צדק ומוסר בהליך המסחר?     השערת המחקר יש קשר בין מסחר ביהלומים המבוסס על עקרונות המוסר והצדק אשר יצמצם פגיעה באוכלוסיות חלשות, לבין הגבלת הזכות לחירות וחופש הקניין של סוחרי היהלומים.
שיטת המחקר עבודה זו תתבצע בשיטה איכותית, תוך שימוש בבחינת טקסטים אקדמיים, פורטל ענף היהלומים, לצד ניתוח מאמרים בספרות המחקר האקדמית ופסקי דין.