סוגיית ההפלות מהיבט מגדר ומדיניות ציבורית

מוסד לימוד
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 8670
מספר מקורות 22

תקציר העבודה

נושא העבודה: סוגיית ההפלות מהיבט מגדר ומדיניות ציבורית שם הקורס: מגדר ומדיניות ציבורית שנה"ל: תשס"ח 2008
תאריך הגשה: 02.11.08
תוכן עניינים
                                                                                                      עמודים פרק א- מבוא                                                                             2-1
פרק ב- רקע תיאורטי                                                                 7-3
פרק ג- מדיניות הציבורית לאור חוק יסוד כבוד האדם וחירותו     9-8
פרק ד- מדיניות ציבורית לאור חוק ההפלות הישראלי                   14-10 פרק ה- ועדות להפסקת הריון                                                      20-15
פרק ו- התנועה הפמיניסטית                                                        21
פרק ז- דיון                                                                                22
פרק ח- סיכום                                                                           24-23
פרק ט- ביבליוגרפיה                                                                   27-
5 נספחים פרק א': מבוא
נושא המחקר הנו סוגיית ההפלות בישראל מהיבט מגדר ומדיניות ציבורית.
חשיבות הנושא לתחום המחקר הוא העלאת הסוגיה של הפרת חוק יסוד כבוד האדם וחירותו במדינה דמוקרטית על ידי המדיניות הציבורית, הממשלה וגורמים פוליטיים ממבט זכותה של האישה על גופה.
תרומתו של הנושא למחקר טמון בבחינת כלל האספקטים המובאים במחקרים אקדמיים, המתארים את ההלימה בין ניהול נושא ההפלות של המדיניות הציבורית לבין הצרת זכויותיה של האישה אל מול חוק יסוד כבוד האדם וחירותו. העבודה תתמקד בשאלת המחקר ובהשערת המחקר בבחינת הקשר בין מגדר ומדיניות ציבורית בנושא ההפלות, והשלכותיו על מעמדה של האישה וזכויותיה במדינת ישראל.
תחילה , הפרק התיאורטי, יסקור ספרות אקדמית וחוקים הקשורים בסוגיית ההפלות, ויבחן את הקשר בין המדיניות הציבורית ומגדר בנושא הפסקת ההריון. שלב זה יתאר את הרקע
היסטורי של הוועדות להפסקת הריון, תפקידיהן וכן הצעות חוק בנושא ההפלות שקדמו לחוק ההפלות תשל"ז הקיים. בנוסף, נעלה בפרק זה את המניעים הנסתרים המובילים את התנהלותה של המדיניות הציבורית בסוגיית ההפלות. לאחר מכן, פרק היישום יכלול את הגורמים המשפיעים על מדיניות הממשלה בנושא ההפלות. נבחן את המדיניות הציבורית בנושא דנן לאור חוק יסוד כבוד האדם וחירותו וחוק ההפלות,  וכן נציג את התנהלותה באמצעות הוועדות להפסקת היריון והליכי הבירוקרטיה הקיימים בחוק. נסיים בדיון המאגד את הלחצים השונים הפועלים על הממשלה בקובעה את המדיניות הציבורית, ונסכם את הממצאים העיקריים שהובאו בעבודה, אשר משקפים את המציאות הקיימת במדינת ישראל, ביחס לנשים בסוגיית ההפלות.
לרבות,  מספר המלצות, שיש בידן לשפר את מעמדה של האישה, את כבודה ואת חופש הבחירה שלה בתחום זה.
מטרת המחקר היא למקד את סוגיית נטילת זכות האישה על גופה בידי הממשלה, תוך העלאת הסיבות לכך.  הממשלה מנהלת את המדיניות הציבורית תוך ניצול היתרון היחסי שיש בידיה, לרצות גורמים פוליטיים שונים על מנת להמשיך ולשמר את שליטתה. ניהול נושא ההפלות הוא דוגמה של אותו ניצול יתרון יחסי, על ידי נטילת זכויות אלמנטריות של האישה המעוגנות בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. שאלת המחקר האם וכיצד התערבותה של המדיניות הציבורית בישראל, באמצעות חקיקה ופרקטיקה של ניהול התהליך בנושא ההפלות, שומט מידי האישה את הזכות על גופה, ומהן המשמעויות הנסתרות העומדות מאחורי מדיניות זו?
השערת המחקר יש קשר בין המדיניות הציבורית הבנויה מאינטרסים של מפלגות ולחצים פוליטיים לבין יישום מדיניות דמוקרטית וליברלית, להלן,  חוק יסוד כבוד האדם וחירותו וזכות האישה על גופה בנושא ההפלות.
שיטת המחקר עבודה זו תתבצע בשיטה איכותית, תוך שימוש בבחינת טקסטים איכותיים, נתוני משרד הבריאות והלשכה  המרכזית לסטטיסטיקה,  לצד ניתוח מאמרים בספרות המחקר האקדמית, פסקי דין וכתבי עת אקדמיים.