עבודה סמינריונית
מוסד לימוד | המכללה האקדמית אשקלון |
סוג העבודה | עבודת סמינריון |
מקצוע | קרימינולוגיה |
שנת הגשה | 2010 |
מספר מילים | 5444 |
מספר מקורות | 30 |
תקציר העבודה
תוכן עניינים
תקציר מבוא
1 פרק א: זיכרון 3
פרק ב: זיכרון אוטוביוגרפי 7
פרק ג: גיל וזיכרון אוטוביוגרפי מוטעה 11
פרק ד: גיל, זיכרון אוטוביוגרפי מוטעה ועדות ראייה
1 4
תקציר שאלת המחקר שנידונה בעבודה זו היא מה השפעת גורם הגיל על יצירתם של זיכרונות אוטוביוגרפיים מוטעים. שאלת מחקר זו מעוגנת במסורת מחקר תיאורטית שראשיתה כבר בראשית המאה המצביעה על נטייתם של בני אדם ליצור בנסיבות מסוימות זיכרונות אוטוביוגרפיים מוטעים. הנחה זו זכתה לתמיכה במחקר אמפירי בראשית שנות ה-30 של המאה הקודמת, אך מרביתם של מחקרי המעבדה בתחום זה החלו להתפרסם בשנות ה-90 של מאה זו. בעבודה זו השפעת הגיל על יצירתם של זיכרונות מוטעים נבדקה בשני תחומי מחקר. האחד, ניסויים שבהם הוצגו לילדים נרטיבים או תמונות ונאמר להם שהם חוו אירוע מסוים בעוד שלמעשה הם לא חוו אותו. ממצאי מחקרים אלה מצביעים על כך שניתן באמצעות פרוצדורה זו להביא ילדים "לזכור" אירועים שהם לא חוו, בעיקר, אירועים שהתרחשותם סבירה ואו אפשרית. השני, מחקרים על השפעת גורמים כגון, השאה על עדות ראיה של ילדים. המסקנה המרכזית העולה מקבוצת המחקרים הראשונה שהאפשרות להשתיל זיכרונות אוטוביוגרפים מוטעים בקרב ילדים צעירים היא בולטת יותר מאשר האפשרות להשתיל זיכרונות דומים בקרב ילדים מבוגרים. בנוסף, ניתן להשפיע על התכנים של עדות ראייה של ילדים במידה רבה יותר מאשר האפשרות להשפיע על עדות ראיה של מבוגרים. למסקנות אלה השלכות על דרכי הטיפול בטראומות מיניות של ילדים ונטילת עדויות שלהם על ידי רשויות החוק והמשפט. למסקנות אלה גם השלכות על מניעת מקרים שבהם זיכרונות מוטעים של ילדים פוגעים, במודע או שלא במודע, בסובבים אותם.