הקשר בין מיקור חוץ להצלחה אסטרטגית בחברות טכנולוגיה עילית

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 4294
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

הקשר בין מיקור חוץ להצלחה אסטרטגית בחברות טכנולוגיה עילית עבודה סמינריונית ינואר 2010 תוכן העניינים
מבוא                                                                                                                3-4
שאלת המחקר                                                                                                  5
משתני המחקר                                                                                                 5
שיטת המחקר ותרשים זרימה                                                                            5
סקירת ספרות     מיקור חוץ                                                                                                     6-7
    הצלחה אסטרטגית של חברות טכנולוגיה עילית                                              8-11
    הקשר בין מיקור חוץ להצלחה אסטרטגית בחברות טכנולוגיה עילית                12-15
    סיכום המאמרים העיקריים                                                                            16-17
מגבלות המחקר                                                                                                18
השלכות המחקר                                                                                               18
סיכום, מסקנות והמלצות                                                                                   19
ביבליוגרפיה                                                                                                      21-24
מבוא
עבודה זאת עוסקת בקשר בין מיקור חוץ להצלחה אסטרטגית בחברות טכנולוגיה עילית. העבודה כוללת סקירת ספרות ודיון אינטגרטיבי במחקרים המוצגים בסקירת הספרות. נושא העובדים הזרים עולה לכותרות בישראל ובמדינות מפותחות אחרות בתדירות הולכת וגוברת. הסיבה הכלכלית הבסיסית להעסקת עובדים זרים היא עלות העסקתם הנמוכה יחסית להעסקת עובדים מקומיים. העובדים הזרים באים ממדינות בהן שכר העבודה המקובל נמוך במיוחד ומוכנים לעבוד בשכר הנחשב גבוה עבורם אך נמוך ביחס למקובל בארצות מפותחות.
בהמשך להיגיון כלכלי זה, החלו מעסיקים רבים להבין כי במקום להביא עובדים זרים אל מקום העבודה, אפשר להעתיק את מקום העבודה אל אחת המדינות המתפתחות.
לעיתים החברה מקימה מפעל בבעלותה באחת מארצות אלו, אך במקרים רבים מתקשרת בהסכם של מיקור חוץ עם עסק מקומי במדינה מתפתחת, כגון הודו, סין ומדינות אחרות בדרום מזרח אסיה. (2008, Hansen et. al.) מיקור חוץ  (Outsourcing) היא  מערכת יחסים  ייחודית בין ספק  לפירמה, כאשר הספק מספק שירות או מוצר שמתאים במיוחד לפירמה הרוכשת אותו . מערכת יחסים זו שונה ממערכת היחסים  הרגילה בין ספק לפירמה שבה הספק מוכר לפימה מוצר סטנדרטי אשר נימכר באותו אופן לכולם – "מוצר מדף" , הפירמה המספקת את המוצר תופרת אותו במיוחד עבור הפירמה הרוכשת וכך גם צורת העבודה של הפירמה המספקת את המוצר מול כול לקוחותיה , התאמת מוצר או שירות לפי דרישות הפירמה הרוכשת .
בבסיס מיקור  החוץ , הוצאת פעילות או תהליך המבוצעים ע"י עובדים פנימיים של הארגון / פירמה , לספק חיצוני המתמחה בפעילויות אלו. פעילויות אלה כוללות  – שירותים אדמיניסטרטיביים , כגון שירותי מזכירות , פקידות- קהל ומוקדי שירות טלפונים , שירותי תוכנה , תפעול שוטף של מערכות מחשב , שירותי ייצור ואף שירותים בתחום משאבי האנוש הכוללים גיוס עובדים ופיתוח ארגוני. מיקור חוץ אינו קיים רק בקרב ארגונים עסקיים אלא כולל גם תהליכים רבים של הפרטת שירותים של המגזר הציבורי והממשלתי (2005, Mulgan  ; 2003, Rucker) למיקור החוץ מאפיינים ייחודים המבדילים אותו משירותי קבלנות-משנה רגילים (2008, Hansen et. al.):
אחריות – שירות מתמשך באחריות כוללת של הספק.
רמת שירות – הגדרת השירות עפ"י מאפייני רמת שירות (לעומת שירות עפ"י מאפייני תשומות או מפרט).
העברת משאבים – ברוב המקרים כרוך מיקור חוץ בהעברת משאבים (נכסי דלא ניידי , עובדים , נכסים אחרים) לרשות הספק.
גילוי נאות – בהיות שירותי מיקור חוץ מתמשכים (3 שנים ומעלה בד"כ) , מלווה התהליך בגילוי נאות מצד מזמין השירות.
עלות ותמחיר – נהוג לתמחר שירותי מיקור חוץ בשתי שיטות: מחיר שנתי קבוע או מחיר קשור /מותנה בתרומת  השירות לתועלת מזמין השירות כאמור, עבודה זאת עוסקת בקשר בין מיקור חוץ להצלחה אסטרטגית בחברות טכנולוגיה עילית. העבודה כוללת סקירת ספרות ודיון אינטגרטיבי במחקרים המוצגים בסקירת הספרות. שאלת המחקר מהו הקשר בין מיקור חוץ להצלחה אסטרטגית בחברות טכנולוגיה עילית?
משתני המחקר משתנה תלוי (מוסבר) : הצלחה אסטרטגית בחברות טכנולוגיה עילית משתנה בלתי תלוי (מסביר) : שימוש במיקור חוץ בחברות טכנולוגיה עילית שיטת המחקר ותרשים זרימה כאמור לעיל, עבודה זאת עוסקת בקשר בין מיקור חוץ להצלחה אסטרטגית בחברות טכנולוגיה עילית. העבודה כוללת סקירת ספרות בנושא מיקור חוץ, סקירת ספרות בנושא הצלחה אסטרטגית בחברות טכנולוגיה עילית ודיון אינטגרטיבי במחקרים המוצגים בסקירת הספרות ובשאלת המחקר.