חוזים אחידים ותניות פטור - עבודה 6 בקורס

תקציר העבודה

שם הקורס: דיני חוזים שנה/מסלול: שנה ב' מסלול 4
תרגיל מספר: 6
שם התרגיל: חוזים אחדים ותניות פטור                   ציון                                                                          תאריך 01/05/06
בענייננו, החוזה של חברת הטלוויזיה בכבלים "ארד" הינו חוזה אחיד לפי ההגדרה שבס' 2 לחוק החוזים האחידים (להלן: "החוק"), שכן החוזה נקבע מראש בידי צד אחד, כדי שישמשו תנאים לחוזים רבים בינו לבין אנשים בלתי מסוימים במספרם או בזהותם. השופטת בן-פורת אמרה בפס"ד בעניין שמעוני: משמכתיב הספק את תנאיו ללקוח, והרי זו משמעותו של חוזה אחיד, עליו להימנע מלכלול בו תנאי מגביל, אלא אם כן תנאי זה הוא הוגן וסביר, היינו, הוגן כלפי הלקוח, או נועד לשמור על האינטרס הלגיטימי והסביר של הספק. במקרה דנן עולות מספר סוגיות.
עפ"י הגדרת חוזה אחיד, אף חוזה שמקצת תנאיו נקבעו מראש בידי צד אחד הוא חוזה אחיד, אם הוא עומד ביתר התנאים הנדרשים, וזאת למרות שעצם קיומו של מו"מ על תנאי החוזה, ובפרט שינוי של תניות מהותיות בנוסח האחיד, מהווים ראיה לכאורה לכך כי אולי אין מדובר בחוזה אחיד. עם זאת, אין בקיום מו"מ על תניות שוליות לחוזה האחיד ואף לשינוין כדי לגרוע מהגדרת החוזה כאחיד. ככלל, ההכרעה תלויה בנסיבות העניין, כאשר כעקרון, ככל שהמו"מ שקדם לחתימת החוזה היה אינטנסיבי, ממושך ומעשי, וככל שהחוזה הסופי היה שונה מהנוסח הסטנדרטי, כך תגבר נטיית ביהמ"ש לקבוע כי אין מדובר בחוזה אחיד.
ייתכן גם כי החוזה ששונה יוכר כחוזה אחיד אולם תניה ספציפית ששונתה בעקבות מו"מ תיחשב כל מקפחת (בין היתר) בשל כך-
העבודה ללא מקורות