תפקוד התקשורת בסביבה רב- תרבותית:

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2001
מספר מילים 34710
מספר מקורות 80

תקציר העבודה

1 .     חלק ראשון- מי מפחד מפלורליזם –.……………12

1 .1 חברה אזרחית -..…….………………………………….12

1 .2
פלורליזם –….……….……..……………………..…21

1 .3 רב תרבותיות…….….….…….……………..…….………………………………………………30
2 .  התקשורת בחברה המודרנית……………….……………………..………………………………36

2 .1
מאפייניה הכלכליים של התקשורת…………………………………….………………………42

2 .2 טשטוש גבולות…………………………………….………………………………………………45

2 .3
סיכום….….……..………………………………………………………………………………….48
חלק שני- ככל העמים או עם נבחר? 
1 .      החברה בישראל….………..……………………………………………………………………….50
1 .1   ישראל כמדינת הגירה………………………………………………………………………52
1 .2   סיכום….………………………………………………………………………………………69

2 .   ההתפתחות התקשורתית בישראל……………………………………………………………..71
2 .1 יחסי התקשורת והממסד הפוליטי………………………………………………………………73
2 .2 העיתונות הכתובה………………………………………………………………………………..74
2 .3 העיתונות הפרטית…………………………………………………………………………………75
2 .4 הרדיו………..……………………………………………………………………………………..76
2 .5 גלי צה"ל….………………………………………………………………………………………76
2 .6 רשות השידור….…………………………………………………………………………………77
2 .7 הטלויזיה הכללית………………………………………………………………………………77
2 .8 ערוץ 2 ………………….…………………………………………………………………………78
2 .9 הטלויזיה החינוכית……….…………………………………………………………………….79
2 .10 הכבלים……….…………………………………………………………………………………80
2 .11 רדיו אזורי……….……………..…..……………………………………………………………80  3.
הרדיו הפירטי..…………………………………………………………………………..…..……81
4 . התקשורת בישראל היום…………………………………………..……………………………..83
סיכום…………………………………………………………………………………….………….…86
תקציר ומתודולוגיה
1 . הצגת נושא המחקר: תמורות במפת השידור בישראל- אבחון וניתוח מדינת ישראל עוברת בשנים האחרונות מהפיכה תקשורתית. בתוך העשור האחרון של המאה העשרים היא עברה ממצב של ערוץ טלויזיה אחד למצב של ריבוי ערוצי טלויזיה ורדיו, כבלים, לווין ואינטרנט. התקשורת בישראל היא היום מעין "חור שחור" הכולל בתוכו עשרות ערוצי טלוויזיה, עיתונים ומגזינים. השיח הדמוקרטי שהיה ממוקד ומתועל בעבר באמצעות מספר עיתונים, הופך היום למעורפל ושטחי, כשאמצעי התקשורת מוכרים שטחי פרסום ולא אידיאולוגיה. סוג כזה של שיח מוביל גם למצב שבו התדמית נעשית חזקה מהאידיאולוגיה. בעשור זה ישראל עברה גם מספר תמורות חברתיות ופוליטיות המציבות את השאלה, האם התקשורת בישראל ומיפויה תואמים ומתאימים לערכים המרכזיים של החברה?
בעבודה זו אבדוק המלצות ותפיסות שונות לגבי תפקוד התקשורת והתמודדותה עם תפיסות רב- תרבותיות.
עבודה זו תתייחס בעיקר לשידור הציבורי והמסחרי האלקטרוניים, הכוללים את רשות השידור, רשות שניה, כבלים.
שדרתה של העבודה יהיו דו"חות לבני, צוקרמן ופלד, אותם אבחן ואנתח לאור המציאות החברתית והתרבותית בישראל ומול נייר עמדה שהוצע על ידי המכון הישראלי לדמוקרטיה. אבקש לבחון, האם הועדות הללו, אשר מונו על ידי ממשלות ישראל, בעשור האחרון, עסקו בתמורות במפת התקשורת בארץ ובעולם ובתפקוד התקשורת לאור השינויים החברתיים והפוליטיים בישראל?
שאלת המחקר: בבואי לבחון את השינויים הצפויים במפת התקשורת בישראל, עולות שאלות רבות לגבי תפקידה של התקשורת בשיקוף ובעיצוב תהליכים חברתיים אלה.
האם תפקיד התקשורת לעודד תהליכים אלה שתוארו לעיל, ובאיזו מידה יש לפוליטיקה תפקיד בעיצובה של התקשורת? באיזו מידה משפיעים שינויים פוליטיים על מפת השידור בישראל? האם מדיניות "השמיים הפתוחים" עלולה להוביל לאטומיזציה נוספת של החברה?
האם יכולים היסודות האזרחיים בחברה למתן את התפרקותה והאם נודעת לתקשורת חלק בתפקיד זה?
מנקודת המבט של התקשורת בישראל, ולאחר שננתח את תפקידה והשפעתה של השיח הציבורי, השאלה אותה אבחן היא:
האם מצויה ישראל במצב המאפשר קיומו של פלורליזם רב- תרבותי. האם רב- התרבותיות, משמע חלוקת החברה לקבוצות אוטונומיות רבות שהקשר בינן ובין החברה הישראלית רופף, או שמא אין במגמה זו פגיעה במרקם החברתי, להיפך- זוהי הנוסחה לבניית חברה בריאה יותר?