התנהגות ארגונית סמסטר ב'-שנה א'

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 1312
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

קורס: התנהגות ארגונית סמסטר ב'.- הפוליטיקה הארגונית הפוליטיקה הארגונית מבוססת על מיקוח גלוי וסמוי, קיים מאבק כוחני שמתנהל בין בעלי עניין  יחידים או קבוצות בארגון אשר משתדלים לקדם את המטרות שלהם ע"י ניצול תכליתי של משאבים פיסיים ואנושיים- לשם השגת שליטה ועוצמה רבה בארגון, אשר יספקו לפעלנים תוצאות רצויות (סמואל,י 2002 עמ' 83). המערך הפוליטי של הארגון איננו חיבור חולף של יחסי גומלין, הוא נוצר קודם כל על בסיס המבנה הארגוני הפורמאלי של אותו ארגון, המבנה הארגוני יוצר תלות תפקודית בין הפעלנים בארגון- כלומר תלות זו משתקפת בעוצמה שיש לכל בעל תפקיד בארגון, והמערך הפוליטי- מושפע מהיחסים האישיים והקבוצתיים שנוצרים בארגון.
הדינאמיקה הפוליטית המתרחשת בארגונים קובעת את מבניהם, מעצבת את צביונם ומשפיעה על דרכי התנהגותם (סמואל, י 2002 עמ'
8 5) המושג שהוסבר בא לידי ביטוי ב3 אופנים: הזירה הפוליטית: לפוליטיקה קיימות זירות שבהם מתנהל המאבק כל ארגון משמש זירה פוליטית שבו הפעלנים מתמקחים על כמות המשאבים שישיגו כמובן בפיקוח כללי משחק.
וזאת על מנת להבטיח את הישרדותו כמערכת חברתית-כלכלית.
בנוסף קיימים יעדים פוליטיים-יעדים אלו הם בעצם המקומות שבהם מתקבלות ההחלטות של הארגון שבהם משתתפים ההנהלה למשל, וועד העובדים וכל מי שמעוניין בטובת האינטרסים שלו לקבוצתו. כמובן כי כגודל השלל שעליו דנים באותו מקום כך גודל חשיבותו כאתר מועדף בזירה הפוליטית (סמואל,י עמ' 90).
בנוסף לאלו קיימים גם הפעלנים הפוליטיים שהם כל מי שמעורב בפעילות הארגונית הם השחקנים במשחק יש כאלו שפועלים למטרתם האישית כגון השגת תפקיד מסוים ויש פעלנים אחרים שפועלים להשגת מטרות לקבוצותיהם.
קיימים במשחק הפוליטי 2 סוגי שחקנים שחקני הבית שהם נקראים הקואליציה הפנימית שהם האנשים המועסקים בארגון,  "העובדים" כלומר המנהלים הבכירים קבוצת המומחים-מטה בארגון וכדומה.
שחקני החוץ הם הקואליציה החיצונית אשר מתחלקים למס' קבוצות קיימת קבוצת הבעלים של הארגון שהם בעלי המניות ולא המנהלים בארגון ומכיוון שהם לא המנהלים זה יוצר מצב שהם נמצאים מחוץ למעגל הפנימי של הארגון קבוצה נוספת הם קבוצת הספקים שיש להם עניין רב להיכנס למשחק הפוליטי מאחר וזו מקור הכנסתם (סיפוק הסחורה- התחרות על מכרזים) בנוסף גורם מרכזי בשחקני החוץ הוא השלטון במדינה אשר משתמשת בחוקים ושיטות שרק היא יכולה לנקוט גם התקשורת הוא סוג של שחקן חוץ במשחק מאחר והיא נשלטת על ידי בעלי הון שיש להם אינטרסים גם פוליטיים וגם כלכליים.
בנוסף לכל משחק פוליטי שבו יש שחקנים קיימים חוקים והם חוקי המשחק הפוליטי – לנוכח המאבקים הפוליטיים שמתנהלים בארגון יש צורך להשתית עקרונות פעולה ודפוסי התנהגות (סמואל,י עמ' 101) חלק מכללי המשחק הם נאמנות, סודיות, הגינות והדדיות וכמו בכל תחום בחיינו קיימים גם האנשים שיוצאים מהכללים והם המוגדרים עבריינים וכאשר הם עוברי על …