דיני תאגידים- תנאים להגשת תובענה ייצוגית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 1728
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

קורס:דיני תאגידים עבודת פרה-סמינריונית נושא:
תנאים להגשת תובענה ייצוגית             (בהתאם לחוק תובענות ייצוגיות ,התשס"ו-2006)   תוכן העניינים:
מהי תובענה ייצוגית- מבוא
3
התובע המייצג
3 המושג ניירות ערך
3 מי מוסמך להגיש תובענה ייצוגית
4 עילות תביעה
4 אישור תובענה ייצוגית בידי בית המשפט 5
שאלות מהותיות של עובדה או משפט יוכרעו לטובת הקבוצה
6 יעילות והגינות
6 גודלה של הקבוצה 7
דרך הולמת 7
דרישת תום הלב 7
סיכום
8 רשימה ביבליוגרפית 9
מהי תובענה ייצוגית- מבוא העבודה דנה בנושא "תנאים להגשת תובענה ייצוגית".הליך בירורה של תובענה הייצוגית הו ודו שלבי:
בשלב ראשון בית משפט דן בשאלה האם יש להתיר הגשת התביעה כתובענה ייצוגית, וזאת כדי למנוע שימוש לרעה במכשיר התובענה הייצוגית. לכן קובע החוק מנגנוני הגנה מיוחדים ובראשם קביעת תנאים מקדימים להגשת תובענה.בשלב שני, אם אושרה התביעה כתובענה ייצוגית, דן בית משפט בתביעה עצמה.הצורך בקיומו של שלב מקדים, שבו דן בית משפט בשאלה אם יש לאשר את תביעה כתובענה ייצוגית, נובע מייחודה של תובענה ייצוגית.
התובענה הייצוגית היא מנגנון משפטי שמוסדר כיום באופן ממצה ואחיד בחוק התובענות הייצוגיות, תשס"ו 2006. סעיף 1
לחוק מגדיר את מטרתו:"…לקבוע כללי אחידים לעניין הגשה וניהול של תובענות ייצוגיות, לשם שיפור ההגנה על זכויות…".
במסגרת החוק מוגשת תביעה אחת הכוללת אוסף של תביעות אישיות של בעלי מניות.זוהי תביעת בעל מניות בשמו-שלו ובשמם של בעלי מניות אחרים, שאינם נוטלים חלק בהליך,בגין פגיעה בהם  כתוצאה מהפרת חובה בעלת אופי זהה כלפיהם.חוק בתובענות הייצוגיות מורה בסעיף 4, כי מי שיש לו עילת תביעה והעילה נובעת מזיקה לנייר ערך או ליחידת השתתפות, רשאי לתבוע בשם קבוצה שלכל אחד מן הנמנים עמה גם עילת תביעה  הנובעת מאותה זיקה לנייר ערך.ההכרה בכך שהתביעה ראויה להידון בתובענה ייצוגית כפופה לאישור קדמי של בית משפט.
אם לא אישר זאת בית המשפט, תידון התובענה כתביעה אישית.
התובע המייצג סעיף
2 לחוק התובענות הייצוגיות מגדיר מי הוא התובע :"תובע המייצג- מי שאושר על ידי בית המשפט, לפי הוראות חוק זה, כתובע מייצג בתובענה הייצוגית".הגדרה זו מגשימה את תכליתו של החוק, וכוללת את הרכבים ההכרחיים לקיומה של התובענה ייצוגית:קיומה של קבוצת בני אדם, אשר משותפות להם כקבוצה שאלות מהותיות של עובדה או משפט,בשם הקבוצה מנוהלת תובענה על ידי תובע המייצג, והקבוצה לא ייפנה מראש את כוחו של התובע המייצג לייצגם.
המושג ניירות ערך בתחום דיני החברות וניירות ערך מורחבת חלות חוק התובענות הייצוגיות על הגשת התובענה ייצוגית בעילה ייצוגית הנובעת מזיקה לנייר ערך או ליחידת השתתפות.
נייר ערך מוגדר בחוק הגדרה רחבה ביותר הכוללת כדלקמן: ראשית ,הן את הגדרת נייר הערך שבחוק החברות והן הגדרת נייר ערך שבסעיף 52
לחוק ניירות ערך,ולפיה "נייר ערך" כולל גם ניירות ערך שאינם כלולים בהגדרה שבסעיף 1 לחוק ניירות ערך, וכן יחידות של קרן סגורה כהגדרתה בחוק להשקעות משותפות בנאמנות, התשנ"ד ________________________________________________________________________ חוק התובענות הייצוגיות-  התשס"ו 200